סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

שורה תחתונה / רפי זברגר

קידושין עז ע''א
 

הקדמה 

נלמד את שלושת ההלכות הראשונות במשנה, בתחילת הדף:
1. בת חלל זכר – פסולה מן הכהונה. – אם האבא חלל [כפי שלמדנו במשנה הראשונה בפרק, זהו צאצא ''לפסול כהונה'', למשל: בן של כהן שהתחתן עם גרושה נקרא חלל]. ילדיו של חלל זה גם כן מוגדרים כחללים ופסולים לכהונה.
2. ישראל שנשא חללה – בִּתוֹ כשרה לכהונה. בניגוד למקרה הראשון, כאן מדובר שהאימא הייתה חללה [נולדה מ''פסולי כהונה'' כמו שהסברנו בהלכה הראשונה] והאבא ישראל ''כשר'' – הבת שלהם כשרה ואינה נפסלת לכהונה.
3. חלל שנשא בת ישראל – בִּתוֹ פסולה לכהונה. הלכה זו דומה להלכה הראשונה, הגמרא תדון בכך. 
 

הנושא

הגמרא אמנם שואלת מדוע יש צורך בהלכה השלישית, הדומה מאוד להלכה הראשונה. ותשובתה: איידי דתנא רישא ישראל שנשא חללה- תנא נמי סיפא חלל שנשא בת ישראל.
תמצית תשובת הגמרא: בגלל הלשון של ההלכה השנייה: ישראל שנשא חללה , למדו גם את המקרה ''ההופכי'' בהלכה השלישית: חלל שנשא בת ישראל. כלומר, לפי תשובת הגמרא, באמת לא היה צורך ללמוד במשנה את ההלכה השלישית, אבל בכל אופן שנו אותה, בגלל ובעקבות ההלכה השנייה, כמוסבר לעיל. 
 

מהו המסר

גם אחרי תשובה זו ניתן לחזור ולשאול: מדוע הובאה ההלכה הראשונה, שהיא בעצם זהה להלכה השלישית?
אמנם, ההלכה השלישית הובאה "כניגוד" להלכה השנייה, אבל אחרי שהבאנו הלכה שלישית, ההלכה הראשונה הפכה להיות לכאורה ''לא רלוונטית''. במילים אחרות: ניתן היה ללמוד במשנה רק את ההלכה השנייה והשלישית ולא היינו מפסידים מאומה, ללא ההלכה הראשונה.
ניתן ליישב זאת, ע''י שנגדיר את ההלכה הראשונה להיות מעין ''כותרת'' למשנה, אשר קובעת באופן נחרץ: אם האבא חלל – הבת שלו תהיה תמיד חללה. גם בדורות שלאחר מכן, הבנות [של הבנים] תמיד יהיו "חללות''. למשל: בת הבן, או בת בן בנו. ההסבר לכך: גם הבנים ובני הבנים עד סוף כל הדורות [רק דרך הזכרים] הם חללים. ולכן אם נולדה בת, באחד הדורות בהמשך, היא בעצם גם בת של חלל ולכן היא מוגדרת כ''חללה''.
מתוך הסבר זה ניתן להסיק, כי כאשר מעוניינים להעביר ''מסר'' בכל תחום שהוא, כדאי תמיד להתחיל ב''שורה התחתונה'' שהיא בעצם העיקרון של הנושא. רצוי לומר בתחילה את העיקרון, ואח''כ להרחיב ולהסביר כיצד הגענו לעיקרון זה. 
 

לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי -  נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלימה של אילנה בת שרח.
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר