סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה צריך עבור התפילה / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

גיטין כב ע"ב


והא לאו בני דיעה נינהו! אמר רב הונא: והוא שהיה גדול עומד על גביו.

איך אפשר להגיע לכדי תפילה זכה, כזו שלא מונעת ממניעים זרים ומכילה תוכן אחד: הרצון להדבק בה' וללכת בדרכיו?

יסוד בענייני תפילה עונה רבי שלמה מראדומסק (תפארת שלמה, ואתחנן ד"ה "או יאמר ואתחנן") מתוך מספר מילים אלו שמכוונות לדינם של קטנים בכתיבת גט.

שכן מצד אחד הקטנים אינם בני דיעה, ולכן לכאורה הם אינם יכולים לכתוב גט לשמה, אולם לפי דברי רב הונא, אם יעמוד גדול על גביהם וישגיח, אז יהיה הגט כשר.

דברים אלו דומים, אומר התפארת שלמה, לתפילה של כל אחד מאיתנו, תפילה קטנה נטולת דעה, ומליאה באינטרסים קטנוניים שעוסקים בענייני העולם. אם כך מה אפשר לעשות?

התשובה לזה נעוצה בדבריו של רב הונא "והוא שהיה גדול עומד על גביו", ומי לנו גדול מריבונו של עולם בעצמו.

לכן, אומר התפארת שלמה, אנו מבקשים בתפילה "אתה חונן דעת", משום שאם שהוא לא יחנון אותנו בדעת, אין לנו סיכוי להגיע לכך לבד, אנחנו חייבים אותו על גבינו בכדי שנוכל להגיע להתפלל "לשמה".

זהו עומק פירושו של הפסוק "הרחב פיך ואמלאהו" (תהילים פא, יא) כפי שמסבירו השל"ה הקדוש: תפתח את פיך ותבקש ואני אסייע לך ואלמד אותך כיצד להתפלל.

לכן, אם שאלנו כיצד להגיע לתפילה זכה, התשובה נמצאת בגדול שעומד על גבינו, ועלינו מוטל לבקש ממנו שיתלווה אלינו בתפילתנו, ואז ממילא תהיה תפילה זו בכוונה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר