סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

יעקב אבינו נקבר במצרים?

הרב דב קדרון

נזיר סה ע"א

  

יעקב אבינו אמר ליוסף (בראשית מז, ל): "וְשָׁכַבְתִּי עִם אֲבֹתַי וּנְשָׂאתַנִי מִמִּצְרַיִם", כלומר שאמר יעקב לבנו שכשייקח אותו ייקח מעפר מצרים עמו, ומכאן לומדים שכאשר מפנים מת לקוברו במקום אחר, צריך לקחת מן העפר של הקבר עמו כדי תפישה.

בעל עלי תמר (מסכת מועד קטן פרק ב הלכה ד) כתב שברור שאילו קברו את יעקב במצרים היה קבור בקברי פאר של המלכים, אולם יעקב ציווה לפנותו משם ולקברו במערת המכפלה, ומכאן ראיה למה שאמרו חז"ל (שם בירושלמי): "ערב הוא לאדם שהוא נינוח אצל אבותיו", ולכן מותר לפנותו אפילו מקבר מכובד לקבר בזוי כאשר מעבירים אותו לקוברו אצל אבותיו.

הדברים הללו נאמרו על פי פירושו של הברטנורא (למשנה) שיעקב אבינו נקבר במצרים והועבר משם למערת המכפלה, אולם לא כל המפרשים מסכימים שיעקב אבינו נקבר בכלל במצרים.

בפירוש מושב זקנים (בראשית מז, ל) נאמר משמו של ר' חיים, שלא היה יעקב קבור במצרים, ומה שלמדו בגמרא את הדין של תפישת הקבר ממנו, כך הוא: יעקב אמר ליוסף: "אל נא תקברני וכו'", כלומר אם תקברו אותי במצרים אז לכשתצאו ותיקחו את כל השבטים ותיקחו גם אותי תהיו צריכים לקחת עמי תפישת הקבר, ויהא טורח הרבה עליכם, אבל אם תיקחני עתה לקבורה בארץ ישראל לא תצטרך לזה, כלומר: יעקב אבינו מעולם לא נקבר במצרים. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר