סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

חשש במידה / רפי זברגר

גיטין פז ע"א
 

הקדמה 

המשנה בדף מדברת על כתיבת גט בקלף קצר, כך שלא הספיק הסופר לכתוב את כולו בעמודה אחת, לכן המשיך את כתיבת שארית הגט בעמודה שניה, משמאל לראשונה. פסקה המשנה, שאם העדים היו מתחת לעמודה השניה, הרי זה גט כשר. 
 

הנושא

שואלת הגמרא מדוע הכשרנו את הגט, הרי אפשר לחשוש ממספר חששות, כמפורט להלן:

שאלה

דחיה

אולי נכתבו בקלף זה שני גיטין, כך שבגט הימני חתכו את החלק התחתון של הקלף שבה נרשמו העדים וחתימותיהם, ובגט השני חתכו את החלק העליון שבו היה רשום הזמן של הגט השני.

מדובר שיש רווח למטה, לכן לא ייתכן שחתכו בגט למטה. ובגט השני יש רווח למעלה, כך שלא ניתן יהיה לחתוך מלמעלה, מבלי שהיינו רואים בגט.

אולי כתבו חלק מהגט, התחרט מלתת את הגט, ואח''כ כתב את שארית הגט. במקרה זה הגט פסול, כי החלק הראשון נפסל בגלל ההפסקה.

מדובר, כאשר כתב בסוף העמודה הראשונה את המילים ''הרי את'' ואת המילה ''מותרת'' כתב בתחילת העמודה השנייה. לפי זה אין הפסקה בין העמודה הראשונה לשנייה.

אולי תוך כדי כתיבת המשפט ''הרי את מותרת'' שכאמור התחלקה בין שתי העמודות חזר בו הבעל מלתת את הגט, ואז בעצם הגט בטל. 

כולי האי לא חיישינן– כל כך אנחנו לא חוששים.
[חשש זה מתואר בתחילת דף פ''ח]

 

מהו המסר

ניתן לחשוש בחיים. מותר לפעמים גם לפחד. אבל לכל דבר בחיינו צריך להיות גבולות הגיוניים. לחיות בפחד מתמיד, לחשוש כל הזמן אולי יקרה כך, שמא יקרה אחרת – הרי שפחד כזה משתק, וגורם לחוסר עשיה משווע.
כיוון זה באה הגמרא ללמדנו בתשובה לחשש השלישי – אומרת לנו הגמרא: אפילו שייתכן מקרה כמתואר בחשש השלישי, אך יש גבול - אנו לא מגזימים בחששות שלנו, אנו רוצים להמשיך ולזרום בחיים בצורה נורמאלית. 
 

לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי -  נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלמה של אילנה בת שרח
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר