סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

כבוד גם לקטן / רפי זברגר

גיטין פה ע"א
 

הקדמה 

ממשיכים לדון במקרים שהבעל מגרש את אשתו, אך לא מתיר אותה לכל העולם, אלא משאיר אנשים האסורים על האשה.
 

הנושא

אם הבעל מגרש את אשתו ואומר לה שהיא מותרת לכולם מלבד אדם צעיר, שממילא אינו יכול לקדשה בשלב נוכחי.
האם אנו אומרים שמכיוון שכרגע אין אותו צעיר יכול להתחתן אתה, אין זה נחשב ל"ייתור", ולכן הגט יהיה כשר. או שמא, מסתכלים על העתיד, ומכיוון שהוא יוכל בעתיד לקדש אותה, כבר עכשיו נחשיב זאת, ולא נתיר את הגט.
הגמרא עונה מכוח הברייתא הפוסקת את הדין הבא: קטנה מתגרשת בקידושי אביה. להבנת הפסק נקדים מספר הקדמות:
1. אב זכאי לקדש את ביתו הקטנה לאיש אחר. קידושין אלו יהיו תקפים מדין תורה.
2. זכות זו של האב, ניתנת לו רק פעם אחת.
3. אם האמא או האחים קידשו את הקטנה – חלות הקידושין אינה אלא מכוח חכמים ולא מן התורה.
4. אין הגירושין יכולים לחול, אלא אם כן, יכולה האשה להתקדש לאדם אחר, לאחר הגירושין.

על פי הכלל הרביעי היינו אמורים לאסור על הילדה הקטנה לקבל גט לאחר קידושי האב, שהרי אינה יכולה להתקדש לעוד בן אדם בהיותה קטנה, לפי כלל השני. ומכיוון שאנו לא אוסרים זאת, מסבירה הגמרא: משום דאתיא לכלל הויה – כלומר, הצעירה תגדל, אז תוכל להתקדש בעצמה, לכן גם עתה, אנו כבר מתירים לתת גט לילדה קטנה.
ומכאן מסיקה הגמרא לגבי שאלתנו: אם הבעל מייתר אדם הצעיר, למרות אי יכולתו לקדש עכשיו, אך מכיוון שיוכל לעשות זאת בעתיד, "מחשיבים אותו'' ואז זה ייתור בגט, ולכן הגט אינו כשר 
 

מהו המסר

 בלימוד הקטע, הגדרנו את הילד הקטן כ''חשוב'', בגלל היותו ''פוטנציאל עתידי'' - הוא עתיד לגדול, ''להיות בן אדם'', ולכן כבר עכשיו אנו מתייחסים אליו ''כגדול''. כדאי לציין כי זו הסתכלות רשמית, בנוגע לדיני גיטין וקידושין וכדו', אך התייחסות אמיתית אל ילד בכל גיל שהוא, חייבת להיות עם יחס של כבוד והערכה. גם אם הדובר הינו ילד קטן, ינוקא - יש לשמוע את דבריו, להתייחס בכבוד וגם להשיב לו בכבוד, בהתאם לגילו וכישוריו. 
 

לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי -  נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלמה של אילנה בת שרח
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר