סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך מסרקים שיער בשבת?

הרב דב קדרון

נזיר מב ע"א

  

אסור לנזיר לחתוך את שער ראשו, ואסור לו גם לסרק את שערותיו במסרק, מפני שפעולה זו גורמת להסרת שער, אולם מותר לו לחפוף את שערותיו בידו, למרות שגם פעולה זו יכולה לגרום להסרת שער. ההבדל בין חפיפה ביד שמותרת, לסירוק במסרק שאסור, מוסבר בגמרא מפני שכל הסורק במסרק מתכוון להסיר את השערות המדולדלות.

רבותינו הראשונים חולקים בהבנת ההסבר הזה: מדברי תוספות משמע שהדבר תלוי בכוונה, ומן הסתם זו כוונתו של הסורק במסרק, אולם הרא"ש, רש"י (במסכת שבת פא,ב) והרמב"ם מפרשים שגם אם אין כוונתו לכך, כל סירוק במסרק גורם בהכרח להסרת שערות מדולדלות, ולכן הדבר אסור אפילו לדעת רבי שמעון, שבדרך כלל מתיר "דבר שאינו מתכוון", כי כאן זה בגדר של "פסיק רישיה".

כך פוסק גם השולחן ערוך בהלכות שבת (סימן שג סעיף כז):

אסור לסרוק במסרק בשבת... שאי אפשר שלא יעקרו שערות.

הגר"מ פיינשטיין זצ"ל (שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ב סימן עח) פסק שאסור לסרק את השיער בשבת בין במסרק ובין במברשת, אבל מותר לתקן מעט את השערות במברשת, באופן שאינו גורם בהכרח להשרת שיער, ולצורך זה יש לייחד מברשת שתהיה מיוחדת רק לשבת. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר