|
ללכת בין הטיפות / רפי זברגר
גיטין עב ע"א
|
מקרה |
הסבר |
דין |
זה גיטך אם מַתִּי |
הבעל אומר שהגט יחול אם הוא ימות |
הגט לא חל, כיוון שבשלושת המקרים, הגט אמור לחול לאחר מיתתו של הבעל, וקבענו לעיל ש''אין גט לאחר מיתה" |
זה גיטך מחולי זה |
הגט יחול אם לא יתרפא מהחולי הנוכחי שלי (של הבעל) |
|
זה גיטך לאחר מיתה |
הבעל אומר מפורש שהגט יחול לאחר מיתתו של הבעל |
|
מהיום אם מַתִּי |
לאחר מיתת הבעל, הגט יחול למפרע מיום מסירת הגט |
בשני המקרים, הגט יחול. כיוון שבעצם מתברר למפרע, שהגט היה גט כשר מרגע נתינתו, ולכן יכול לחול. |
מעכשיו אם מַתִּי |
לאחר מיתת הבעל, הגט יחול למפרע מרגע מסירת הגט |
|
מהיום ולאחר מיתה |
זהו שילוב של שני הלשונות ולכן יש ספק בכוונת הבעל בלשון זו. האם הכוונה שהגט יחול היום אם ימות [וזו כוונת ולאחר מיתה], או שהבעל חזר בו תוך כדי דיבור, ובסופו של דבר התכוון שהגט יחול לאחר מיתה ולכן לא יחול הגט. |
בגלל הספק אנו פוסקים: גט ואינו גט
ומחמירים לשני הכיוונים. לצד שהגט אינו חל – חולצת (אם אין גט, הרי האשה עדיין אשת איש ואסור לייבמה) |
מהפסיקה במקרה הבעייתי לעיל (השלישי), בו מסתפקים מה התכוון הבעל כאשר אמר שתי לשונות סותרות אחת לשניה אנו מחויבים ''ללכת בין הטיפות'', ולנסות למצוא דרך אשר תכיל את שתי הלשונות – גט ואינו גט.
גם ב''חיים'' – לא פעם יש ספק ל''מה התכוון המשורר'' - האם לצד זה או אחר. אין למהר ולקבל החלטות, ולנהוג בכוון אחד, אלא לנסות והשאיר את המצב ''מעומעם'' עד אשר יימצא הפתרון.
לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי - נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלמה של אילנה בת שרח
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]