סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סיבוכים הם חלק מהחיים

הרב דב קדרון

נזיר כו ע"א

  

אנשים מסוימים חייבים להביא קרבנות עוף, אחד לחטאת ואחד לעולה. שתי היונים יחד נקראות בפי חכמינו: "קן", ויש "קן סתומה", זהו זוג שלא נקבע עוד איזו מהן תעלה לעולה ואיזו לחטאת; ואחרי שנקבעה מטרת כל אחת, קוראים אותן "קן מפורשת".

מסכת קינים עוסקת באפשרויות השונות של אותם קינים אם נתערבו זה בזה, עולה בחטאת או חטאת בעולה, ואם קן סתומה פרח ממנה גוזל או נתערב בקן מפורשת וכו'.

במסכת אבות (פרק ג משנה יח) שנינו:

רבי אליעזר בן חסמא אומר קינין ופתחי נדה הן הן גופי הלכות.

מדוע דווקא לגבי נושאים אלו נאמר שהן גופי הלכות? מפרש המהר"ל מפראג (דרך חיים) ששתי הלכות אלו עוסקות במצב של ספק שאירע, והיה אפשר להעלות על הדעת שרק דבר וודאי נחשב לגוף ההלכה, אבל מצב של ספק, שלא בטוח שיהיה, ובכלל לא אמור לקרות, כי בעל הקורבן לא צריך לאפשר לעוף לפרוח - דבר כזה אין נקרא שכל וחכמה, כי ראוי לכל חכמה שתהיה וודאית, ולכן יש להעלות על הדעת שאין זה עיקר התורה, לכן אומרת המשנה כי גם דבר זה הוא עיקר ההלכה.

כלומר: גם כאשר יש בחיים מצבים מסובכים ומסופקים, אף אם קרו בגלל רשלנות, הם חלק אינטגרלי של החיים, והתורה וחוכמתה מתייחסת אליהם באופן שווה בדיוק כמו למצב רגיל. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר