סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

דיאטה לשם יופי

הרב דב קדרון

נזיר כב ע"א

  

רבי אלעזר הקפר סובר שנזיר נקרא חוטא, ומכאן הוא לומד קל וחומר:

ומה זה שלא ציער עצמו אלא מן היין נקרא חוטא, המצער עצמו מכל דבר על אחת כמה וכמה.

על פי זה נשאל בעל שו"ת משנה הלכות (חלק ה סימן רצט) האם מותר לאדם לעשות דיאטה לשם יופי, והרי בזה האדם מצער את עצמו, ולכאורה זהו חטא.

והשיב כי ריבוי האכילה אינה משובחת בישראל, ולא אמרו כל המרבה באכילה הרי זה משובח, אלא צדיק אוכל לשובע נפשו.
הוא מוסיף להסביר שנזיר נקרא חוטא בגלל שהוא נודר מדבר מסוים ואוסר אותו על עצמו לגמרי, שאז הוא מצער עצמו, ואומרים לו: די לך מה שאסרה תורה, כמו שכותב הרמב"ם (הלכות דעות פרק ג הלכה א):

שמא יאמר אדם הואיל והקנאה והתאוה והכבוד וכיוצא בהם דרך רעה הן ומוציאין את האדם מן העולם, אפרוש מהן ביותר ואתרחק לצד האחרון, עד שלא יאכל בשר ולא ישתה יין ולא ישא אשה ולא ישב בדירה נאה ולא ילבש מלבוש נאה... גם זה דרך רעה היא ואסור לילך בה, המהלך בדרך זו נקרא חוטא... ובכלל הזה אלו שמתענין תמיד אינן בדרך טובה.

אבל מי שלא מצער את עצמו כדי לפרוש מן העולם, אלא כדי שלא להשמין, גם אם הכוונה היא רק לשם היופי – הדבר מותר, ואדרבה יש בזה קיום של מצוות "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".  

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר