סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך מוחלים לכל העולם?

הרב דב קדרון

נזיר כ ע"ב

  

כאשר אדם נודר נדר, ושמע חברו ואמר: "ואני", ושמע עוד אדם ואמר: "ואני", וכן הלאה, מכיוון שהנדרים של כולם תלויים בנדרו של הראשון, אם הראשון נשאל על נדרו והותר – ממילא מתבטלים כל הנדרים של אלו שהיו תלויים בו.

על פי זה ביאר ר' יעקב מליסא (נחלת יעקב ויקרא כו, ג) את דברי הגמרא התמוהים במסכת יומא (פו,ב):

תניא, היה רבי מאיר אומר: גדולה תשובה, שבשביל יחיד שעשה תשובה מוחלין לכל העולם כולו, שנאמר ארפא משובתם אהבם נדבה כי שב אפי ממנו. מהם לא נאמר, אלא ממנו.

ולכאורה לא מובן, איך מוחלים לכל העולם בגלל תשובה של אדם יחיד.

אלא, כשיהודי אחד חוטא - כל ישראל אחראים לכך, מטעם ערבות, שהוא מטעם מצות הוכח תוכיח, כלומר: כל עבירה של כל יהודי היא גם עבירה של כולם על מצות הוכח תוכיח. וכוונת רבי מאיר באומרו שמוחלים לכל העולם היא על שלא הוכיחו אותו על חטא זה בעצמו. והטעם, כי מכיוון שאחר התשובה החטא המקורי נחשב כנעקר למפרע, וכאילו לא נעשה מעולם, ממילא נתכפר גם לכל העולם. כמו שאמרו בנדרים, לגבי מי שנדר ושמע חבירו ואמר ואני ואני, שאם הותר הראשון, הותרו כולם, וכן כאן, מכיוון שהעבירה של כולם תלויה בחטא הראשון שעשה החוטא, כאשר התכפר חטאו ונמחק, ממילא נתכפרו כולם. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר