סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

אפשר לקיים נדר בלי לשלם?

הרב דב קדרון

נזיר טו ע"א

  

במשנה נאמר שמי שנדר שני נדרים: א. להיות נזיר כאשר ייוולד לו בן. ב. להיות נזיר רגיל – צריך לספור שתי תקופות שונות של נזירות, ואינו יכול להחשיב תקופה אחת עבור שני הנדרים.

המהרי"ל (שו"ת סימן קיח) כתב שאין זה דומה למי שנדר נדר אחד, למשל, להתענות סכום ימים רצופים, שם גם אם במשך אותם ימים היה צריך להתענות בגלל סיבה אחרת, כגון תענית חלום או תענית חובה, רשאי הוא להחשיב את אותה תענית גם עבור נדרו, כי כוונתו הייתה לצער את עצמו וכך אכן עשה. הוא מדמה זאת לחיוב של כל אדם מישראל לשמוח בשלושת הרגלים באכילת בשר של קרבן שלמים, ואין אדם חייב לשלם עבור חיוב זה מכספו הפרטי, אלא רשאי להשתמש למטרה זו בנדרים ונדבות שנדר ונדב במשך השנה, כלומר מותר לנצל את ההזדמנות של הבאת קרבן נדר או נדבה כדי לקיים בזה גם את מצוות שמחה, כך גם כאן מותר לנצל את ההזדמנות של תענית שממילא היה צריך להתענות כדי לקיים בזה את נדרו.

על פי זה הוא פסק לאשה שנדרה לילך על קברי הצדיקים שבמקום מסוים, והתעכבה ימים רבים, ואחר כך אירע ששכרוה לילך לשם, ופסק שבהליכה זו היא יכולה לקיים את נדרה, כיוון שהיא לא נדרה באופן המחייב אותה להוציא כסף עבור קיום הנדר, וכך פוסק השולחן ערוך (או"ח סימן תקסח סעיף י – יא):

הנודר לילך על קברי צדיקים שבמקום פלוני, ונתעכב ימים רבים ואחר כך אירע שהשכירוהו ללכת שם, די בהליכה זו. הנודר לצום סכום ימים רצופים ואירע בהם תענית חובה, עולין לו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר