סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

לברוח מן הכבוד / רפי זברגר

גיטין כד ע"א
 

הקדמה 

נכיר שני מושגים בגיטין:
1. שליח הולכה – אם הבעל מבקש לגרש את אשתו ע''י שליח שהוא ממָנֶה, נותן הבעל את הגט לשליח, כדי למוסרה לאישה. שליח זה מוליך את הגט מהבעל לאישה, לכן נקרא שליח הולכה. השליח הינו ה''יד הארוכה'' של הבעל.
2. שליח קבלה – אם האשה עושה שליח, לקבל את הגט מידיו של הבעל, הרי הוא מוגדר כשליח קבלה, ומהווה ''יד ארוכה'' של האשה. מכיוון שהאשה מתגרשת בעת קבלת הגט לידה, גם קבלת הגט ע''י השליח (המהווה ''יד ארוכה'' של האשה) מהווה זמן חלות הגט, ומאותו רגע שהשליח קבל את הגט, האשה מגורשת.
במשנה האחרונה של הדף הקודם למדנו, כי האשה עצמה מביאה את גיטה, ובלבד שתאמר בפני נכתב ובפני נחתם.
הגמרא שואלת בדף שלנו על הקטע הנ''ל, כיצד ייתכן שהאשה תתמנה להיות שליחה של הבעל להביא את הגט (לעצמה) מחו''ל לארץ ישראל, הרי למדנו לעיל, כי ברגע שהאשה מקבלת את הגט, הוא חל והאשה מגורשת?
בסוף דיון בגמרא, מגיעים למסקנה כי מדובר במקרה מאוד מוגדר ומיוחד: הבעל מינה את האשה להיעשות שליח שלו, [ומסירת הגט לידה באותו זמן אינה מהווה מסירת הגט לאשה כדי להתגרש], וממשיך ואומר לה: ברגע שתגיעי לארץ ישראל, תְמַנִי אַת שליח אחר, שיהיה שליח לקבלה שלך, ואת, כשליח הולכה שלי, תמסרי את הגט לשליח שלך [שליח קבלה] וברגע ששליח שלך יקבל את הגט, הגט יחול ואת תהיי מגורשת.
 

הנושא

בהמשך המסכת (דף ס''ג עמוד ב') מתוארת מחלוקת האם האשה יכולה למנות שליח לקבלה, כדי שייקח את הגט מיד שליח להולכה של הבעל, או אינה יכולה.
מקשה אצלנו הגמרא, האוקימתא [העמדה] של המשנה שלנו כמתואר בסוף ההקדמה, בה האשה מְמָנָה שליח כדי לקבל מידי שליח של הבעל ''לא מסתדרת'' לדעה שם, הקובעת כי האשה אינה יכולה למנות שליח קבלה על מנת לקבל את הגט משליח להולכה. עונה הגמרא: מדוע אין האשה יכולה לעשות שליח לקבל מיד שליח הולכה, כיוון שזה ''ביזיון לבעל'' שהאשה אינה מקבלת את הגט, אבל אצלנו, הבעל עצמו אמר לה למנות שליח, במקרה כזה הבעל לא מקפיד. 
  

מהו המסר

''הקפדה'' של אדם נובעת בדרך כלל מרגשי כבוד. נשאף לחנך את עצמו וילדינו לוותר על הרדיפה אחר הכבוד. התוצאה בוא תבוא, שהרי ידוע כי האדם הבורח מן הכבוד, הכבוד רודף אחריו.  


לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי -  נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלמה של אילנה בת שרח
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר