סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה בין חלה שנתערבה לנדבקה?

הרב דב קדרון

נזיר ט ע"א

  

יש מחלוקת בין בית שמאי לבית הלל, האם נדר של הקדש יכול להתבטל בגלל טעות. להלכה נפסק כבית הלל שדינו של נדר של הקדש ככל הנדרים, לכן ניתן להישאל עליו לחכם ולהתיר אותו, אולם השולחן ערוך (יו"ד רג,ג) פוסק שלא לעשות זאת לכתחילה, אלא רק במצב דחוק.

הרמ"א בהלכות חלה (יו"ד שכג) פוסק שמי שהפריש חלה בחוץ לארץ, והחלה התערבה בעיסה שממנה הופרשה באופן שאינה בטלה ואסור לאכול את התערובת, הפתרון הוא לשאול לחכם ולבטל את הפרשת החלה, כמו שמתירים נדרי הקדש, ולחזור ולהפריש חלה פעם נוספת.

על פי זה פסק רב מורה הוראה לגבי חלה שניטלה ונדבקה בלחם שנאפה לכבוד שבת, שתשאל האשה על נדרה ותחזור ותפריש חלה.

אולם הרב של העיר מינסק הרה"ג שאול זעליג זצ"ל השיג על פסק זה, וכתב שאין סיבה לנקוט בצעד כל כך חריף, שהרי אין נשאלים על הקדשות כי אם מדוחק, וכאן שלא נאסרה כל התערובת, אלא נוצר רק איסור כחוש של חלה דרבנן שאינו אוסר אלא בכדי נטילה, ניתן פשוט להפריד את החתיכה שנדבקה עם עוד שכבה דקה מהלחם, ושאר הלחם מותר באכילה, והסכים איתו הרה"ג יצחק אלחנן ספקטור (שו"ת באר יצחק חלק יורה דעה סימן כז).

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר