סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

בכל אדם יש צדדים טובים ויפים / רפי זברגר

גיטין יז ע"א
 

הקדמה 

הגמרא עוסקת במשמעות כתיבת הזמן בגט. בתחילה, מצטטת משנה מסוף המסכת (פו.), אשר כבר הבאנו אותו גם בדף ג', העוסקת בשלשה גיטין פסולים, ולמרות זאת, אם האשה מתחתנת לאחר קבלת גיטין הללו, הוולד הנולד לה מן הנישואים הבאים הינו וולד כשר [כידוע, אם אשת איש מביאה ילד מאדם שאינו בעלה – הוולד נקרא ממזר. בשלושת מקרים אלו, למרות פסול הגט, אין אנו מחשיבים את האשה לנשואה אלא לגרושה]. אחד משלושת הגיטין הפסולים הינו: יש עליו עדים ואין בו זמן. שואל אביי את רב יוסף: מה הועילו חכמים בתקנתן [לפסול גט ללא זמן] אם בסופו של דבר, אשה המתגרשת בגט פסול, לא פוסל את הוולד הנולד לה מאיש אחר? על כך עונה רב יוסף: אהנו [מועיל] דלכתחילה לא תינשא. כלומר, תקנת חכמים לגבי חובת כתיבת הגט המכיל את זמן הכתיבה, כדי שלא יכתבו גיטין כאלו לכתחילה. סופר אמור להכיר את הנושא, ולא להסכים לכתוב גט כזה. אך אם נכתב – הגט יהיה ''כשר'' והוולד הנולד מנישואין הבאים יהיה כשר.
 

הנושא

ממשיך אביי לשאול את רב יוסף: האם גט המכיל זמן ''לא מוגדר'', כמו באיזו שמיטה נכתב הגט [כידוע, כל שבע שנים חלה שנת השמיטה. ואנו יודעים, כמה שמיטין היו מזמן בריאת העולם. אם בגט כתוב את למשל בשמיטה מספר 825 , אנו יודעים מתי מתחילות שבע שנים של שמיטה זו ומתי מסתיימות] גם יהיה כשר? ענה לו אביי: גט כזה יהיה כשר. נכתב בו זמן, למרות שהזמן לא מציין את יום הכתיבה המוגדר, אלא רק באיזו טווח של שבע שנים נכתב. חוזרת השאלה: מה הועילו חכמים בתקנתן [לכתוב זמן בגט], הרי חלק ממטרות כתיבת הזמן בגט, כדי שנדע אם האשה זנתה עם משהו אחר תוך כדי נישואיה, הוולד יהיה ממזר, אך תקופה של שבע שנים לא ממקדת אותנו מספיק. על כך עונה הגמרא: אהנו (מועיל) דלשבוע דקמיה (לפניו) ושבוע דבתריה (שלאחריו). כלומר, מיקוד כתיבת הגט בשבע שנים מוגדרות, מועיל להגדיר זנות שבוצעה לפני אותן שבע שנים, בהן האשה הייתה נשואה, לקבוע כי הוולד הנולד יהיה ממזר, ולאחר אותן שבע שנים, אם הבעל ימשיך למכור פירות שהכניסה האשה בנדוניה לבעל [נקרא בלשון חכמים: נכסי מילוג] תוכל האשה להציג גט זה ולגבות בחזרה את הכסף שהבעל קיבל. 
 

מהו המסר

למדנו ממקרים אלו, שלא הכול בחיים הולך כמו שרוצים. אמנם עדיף כמובן להגדיר יום מוגדר בו נכתב הגט, כדי שנוכל למקד את תקופת נישואי האשה למספר דינים, אך אם בסופו של דבר נכתב גט בהגדרת זמן של תקופת שמיטה, אשר בסך הכול ממקדת את הגט לתקופה של שבע שנים, עדיין אנו לא פוסלים את גט, ומוצאים את ה''צדדים הטובים'' גם בגט כזה.
מסר נפלא לחיים: בכל דבר, גם אם הוא נראה על פניו לא טוב, לא מועיל, אולי אפילו מזיק. תמיד, אבל תמיד, ניתן למצוא בו גם את הצדדים הטובים והיפים.


לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי -  נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלמה של אילנה בת שרח
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר