סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע נודר נקרא חוטא?

הרב דב קדרון

נדרים עז ע"ב

  

כל הנודר, אף על פי שהוא מקיימו - נקרא חוטא, אמר רב זביד: מאי קרא? וכי תחדל לנדור לא יהיה בך חטא, הא לא חדלת - איכא חטא.

מסביר הכלי יקר (במדבר ו, יא, מובא בלקט ביאורי אגדות) שבדבר הנדור יצרו של אדם תוקפו ביותר. כי בכל מה שאסרה התורה, אף על פי שגרמה לנו גירוי היצר הרע, כמו שאמרו (סוכה נב א) שמתגרה בישראל יותר מבאומות, מכל מקום יש לאדם כוח להתגבר על יצרו בזכות התורה שבכתב והתורה שבעל פה. אבל מי שמוסיף לעצמו איסורים שלא אסרה התורה הרי הוא מוסיף גירוי היצר הרע, ואולי בהוספה זו התורה לא תסייע לו לעמוד כנגדו, כי כוח התורה כנגד היצר הרע הוא דווקא כנגד היצר שמתנגד למצוותיה של התורה.

זאת הסיבה שגם נזיר נקרא חוטא, כי בהיותו נזיר הוא מגרה את היצר הרע בעצמו, אבל מכל מקום קדוש יאמר לו אם יעמוד כנגדו, כי היצר הרע כל מזימותיו לפרוץ גדרו.

והסימן לדעת האם נדרו רצוי לפני ה' היא השמחה, כמו שנאמר (תהלים קלט כד): "וראה אם דרך עוצב בי וגו'", כי נזיר ששמח בנזירותו נזהר בשמירה יתירה מן הטומאה, ומי שלא נזהר בה זהו סימן שלא היה שמח בנזירות, ולכן מצא לו היצר הרע מקום להחטיאו, ונאמר: "צדיקים ישמחו ויעלזו לפני ה' וישישו בשמחה" (שם סח ד). בי"ת של בשמחה פירושה בזכות השמחה שעבדו את ה' בשמחה, כאמור. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר