סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה המשמעות של "הפרה"?

הרב דב קדרון

נדרים עא ע"ב

  

בגמרא מוזכרת שוב המחלוקת בין בית שמאי לבית הלל, כאשר לדעת בית שמאי הבעל או הארוס חותכים חצי מהנדר (מיגז גייז), ובעצם כך נאמר להלן (עז,ב) שחכם צריך להשתמש בלשון "התרה" ובעל בלשון "הפרה", כי הבעל חותך את הנדר מכאן ולהבא, וזוהי המשמעות של לשון "הפרה".

על פי זה מסביר הבית הלוי (שמות א, ח) את המדרש האומר שבני ישראל במצרים "כשמת יוסף הצדיק הפרו ברית מילה, אמרו נהיה כמצרים".

ומבאר שבמדויק השתמש המדרש בלשון "הפרו", דהיינו לחתוך מכאן ולהבא, כי מסורת היה בידם שצריכים להשתעבד במצרים ארבע מאות שנה, ואחר שמת יוסף הבינו כולם אשר ימי השיעבוד ממשמשים ובאים, והתחילו לפחוד ולדאוג על העתיד, כי מי יודע איך יתנהגו המצריים עמהם ועם בניהם אחריהם זמן ארוך כזה. וביקשו עצה לזה והסכימו להתקרב למצריים ולא להיות מובדלים מהם, כי בהתקרבות הגופים יתקרבו הלבבות ותתמעט השנאה. ובודאי על פי השכל האנושי כן הוא הנכון. ומכיוון שעיקר ההבדל שהיה בין ישראל למצרים היא המילה חשבו להפסיק להיראות נימולים, כדי שלא ייראו זרים וגרים במצרים.

התוצאה של מעשיהם הייתה שהבדילם הקדוש ברוך הוא עוד יותר מהמצרים, במה שחידש והוסיף שנאה בלב המצריים עליהם, וכמאמר הכתוב: "ויקוצו מפני בני ישראל", שפירושו הפשוט שכל כך היו הישראלים מאוסים בעיני המצריים עד שכשהיה המצרי רואה אותן היה קץ בעצמו, כדרך מי שרואה דבר מאוס שקץ בו, כי זהו חוק בטבע העולם, שככל שיהודי רוצה להתדמות לגוי ולהתקרב אליו, כך הגוי שונאו ומתעבו יותר ויותר.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר