סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי מכבד את התורה וכופר בה?

הרב דב קדרון

נדרים סח ע"א

  

הבעל והאב מבטלים את נדרי האשה והבת בלשון "הפרה", ואילו חכם מבטל את הנדר בלשון "התרה", כי החכם עוקר את הנדר מעיקרו, ואילו הבעל חותך אותו (מיגז גייז) מכאן ולהבא.

מרן הרב קוק זצ"ל (בפירוש להגדה של פסח, מובא בלקט ביאורי אגדות) כתב שיש שני סוגים של כופרים בתורה, יש כאלו שבכלל לא מכירים בערך הגדול של התורה, כמו האפיקורסים האומרים שאין תורה מן השמים, אולם יש אחרים שמכבדים את התורה ומספרים את שבחה הגדול, אבל לא מקיימים את מצוותיה, וכששואלים אותם למה אינם מקיימים את המצוות הם אומרים שכבר עבר זמנן, חלילה, ורק פעם, בעבר, היה צורך בהן, ולא בתקופתנו. לאנשים כאלו נשאר רק האור הכללי של התורה, אבל הם שרויים בחושך מצד מעשיהם הפרטיים.

לגביהם נאמר (במדבר טו, לא): "כִּי דְבַר ה' בָּזָה", ואם תשאל איך אפשר לומר עליהם שהם מבזים את דבר ה', והרי לכאורה הם מכבדים אותו ואומרים שהתורה קדושה ואלקית, ממשיך הפסוק ואומר: "וְאֶת מִצְוָתוֹ הֵפַר", מי שטוען שיש להפר את מצוות התורה, חלילה, שכמו שהבעל מיפר את נדרי אשתו וחותך אותם מכאן ולהבא, כך אפשר לחתוך את מצוות התורה ולהפסיק לקיימן מכאן ולהבא, הוא זה שמבזה את דבר ה', וסופו הוא "הִכָּרֵת תִּכָּרֵת הַנֶּפֶשׁ הַהִוא עֲוֹנָה בָהּ", כי אין אפשרות לנתק את הקיום המעשי של המצוות מהאמונה בתורה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר