סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

שלא להוציא לעז / רפי זברגר

סוטה מ''א ע''א
 

הקדמה 

פרק שביעי של מסכת סוטה נקרא ''אלו נאמרין'' עוסקת במצוות הכוללות "חובת דיבור''. למשל תפילות וברכות, שבועות שונות, מקרא ביכורים [פסוקים שיש לקרוא בעת הבאת ביכורים לירושלים] ועוד. המשנה הראשונה של הפרק מחלקת בין מצוות כאלו, שניתן לאמר את ''המלל'' בכל לשון, לבין מצוות שיש לאמר את ''המלל'' אך ורק ב''לשון הקודש''. אחת מן המצוות הנאמרות רק בלשון הקודש היא ברכת כהן גדול ביום הכיפורים בבית המקדש, המתוארת במשנה בדף מ: המשנה מתארת את קריאת הכהן הגדול המחולקת לשלשה קטעים מתוך חומשי התורה: קורא "אחרי מות" ו"אך בעשור", וגולל את התורה ומניחה בחיקו, ואומר: יתר ממה שקריתי לפניכם כתוב כאן, "ובעשור" שבחומש הפקודים קורא על פה. הקטע הראשון מפרשת "אחרי מות"(ויקרא, ט''ז) מתאר את ''סדר העבודה'' של כהן גדול ביום הכיפור, מורכב מפעולות רבות הנמשכות לאורך כל היום. הקטע השני, מתוך פרשת אמֹר (ויקרא כ''ג), "פרשת המועדות", המתחיל במילים "אך בעשור". מכיוון שה''מרחק'' בין שתי פרשיות אלו קטן יחסית (ששה פרקים) הכהן גולל את ספר התורה מהמקום הראשון למקום השני. הקטע השלישי מתוך פרשת פנחס (פרק כ''ט) בספר במדבר (מכונה בלשון חכמים: חומש הפקודים) מתחיל במילה "בעשור" ומתאר את קרבנות המוספים של אותו יום. הכהן הגדול לא גלל את הספר תורה לקטע השלישי אלא אמר את המשפט: יותר ממה שקראתי כבר (שני הקטעים הראשונים) כתוב כאן (בחומש), והיה קורא בעל פה את הקטע השלישי.
 

הנושא

הגמרא שואלת שתי שאלות:
א) מדוע הכהן הגדול אמר את המשפט הנ''ל
ב) מדוע אינו גולל את ספר התורה לקטע השלישי.
הראשונה עונה התלמוד: שלא להוציא לעז על ספר תורה – אם לא יגיד שהקטע השלישי אמנם כתוב בספר התורה, עלולים לחשוד שאולי הספר לא כולל אותו. לא רוצים שיוציאו לעז, ויחשבו "מחשבות לא טובות" (שאינן נכונות) על הספר.
על השאלה השניה עונה התלמוד: לא רוצים להטריח את הציבור ולחכות זמן רב על שיגללו, ולהביא ספר אחר גם לא בא בחשבון, שאז עלולים שוב לחשוב שהספר הראשון פגום. 
 

מהו המסר

כשם שאנו מבקשים לא להוציא לעז על ספר תורה, ולגרום לאנשים לחשוב שהספר חסר או פגום, כך יש לדאוג ולשים לב שלא להוציא לעז על אנשים. להשתדל לדבר ולחשוב דברים טובים על הזולת, כמו כן, להשתדל מאוד שלא לומר דברים לא טובים.  
 
 
לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי -  נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלימה של אילנה בת שרח.
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר