סקר
לקראת סיום מסכת עירובין






 

דקדוקי סופרים השלם
מכון התלמוד הישראלי השלם

יד הרב הרצוג

תפילות אבות תיקנום


מהפרשות בספר בראשית למדו חז"ל שאת התפילות שחרית, מנחה וערבית תיקנו האבות. מ"וישכם אברהם בבקר" (יט,כז) למדו שאברהם תיקן תפילת שחרית, מ"ויצא יצחק לשוח בשדה" (כד,סג) - שיצחק תיקן מנחה, ומ"ויפגע במקום" (כח,יא) - שיעקב תיקן ערבית. בגמרא (ברכות כו,ב) הובאה מחלוקת אמוראים - מהם אומרים שהתפילות הן כתיקון האבות, ומהם אומרים שחכמים תיקנו את התפילות כנגד קרבנות התמיד.

הגמרא (לפי הנוסח שלפנינו) מביאה שאותה מחלוקת שבין האמוראים קיימת גם בין התנאים בברייתות. והנה במפתיע שואלת הגמרא על האמורא הסובר שהתפילות תוקנו ע"י האבות, מהברייתא שממנה משמע שהתפילות הן כנגד קרבנות התמיד. והרי לפני שורות בודדות הובאה ברייתא הסוברת כמותו שהתפילות ניתקנו ע"י האבות?!

בגירסה מדוייקת של הגמרא (בדקדוקי-סופרים של ר' רפאל נתן נטע רבינוביץ) נמצא ששם אין כלל ברייתא התומכת בדעה שהאבות הם שתיקנו את התפילות, ומובנת אפוא תמיהת הגמרא על האמורא הסובר כך.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר