סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

כתובות קיא ע"א

 

תלמוד בבלי כתובות קי, ב וקיא, א:

"ר' זירא הוה קמשתמיט מיניה דרב יהודה, דבעא למיסק לארץ ישראל, דאמר רב יהודה: כל העולה מבבל לארץ ישראל עובר בעשה, שנאמר: 'בבלה יובאו ושמה יהיו עד יום פקדי אותם נאם ה' '. ורבי זירא? ההוא בכלי שרת כתיב".

בתלמוד הבבלי אנו מוצאים מחלוקת בין רב יהודה לבין רבי זירא האם הפסוק בבלה יובאו ושם יהיו מדבר על עם ישראל שחייב להישאר בבבל – דעת רב יהודה, או מדובר בפסוק בכלי שרת שעתידים להישאר בבבל – דעת רבי זירא.

אולם בירושלמי ברור הדבר שמדובר בכלי שרת

תלמוד ירושלמי סנהדרין יא, ה:

"רבי יהושע בן לוי אמר חנניה בן עזור נביא אמת היה אלא שהיה לו קיבוסת והיה שומע מה שירמיה מתנבא בשוק העליון ויורד ומתנבא בשוק התחתון אמר חנניה בן עזור כל סמא דמילתא לא דא היא אלא לפי מלאת לבבל שבעים שנה אפקוד אתכם כל ימיו של מנשה אינן אלא חמשים וחמש שנה צא מהן עשרים שנה שאין בית דין של מעלה עונשין וכורתים ושתים של אמון ושלשים ואחת של יאשיהו הדא היא דכתיב ויהי השנה ההיא בראשית ממלכת צדקיהו מלך יהודה בשנה החמישית בחדש החמישי אמר אלי חנניה בן עזור הנביא אשר מגבעון בית יי' לעיני הכהנים וכל העם לאמר כה אמר יי' אלהי צבאות אלהי ישראל לאמר שברתי את עול מלך בבל בעוד שנתים ימים אני משיב אל המקום הזה את כל כלי בית יי' אשר לקח נבוכדנצר מלך בבל מן העיר הזאת ויביאם בבל אמר לו ירמיה אתה אומר בעוד שנתים ימים אני משיב וגו' ואני אומר שנבוכדנצר בא ונוטל את השאר בבלה יובאו ושמה יהיו".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר