סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

כתובות צז ע"א

 

תלמוד בבלי כתובות צז, א:

מתני'. אלמנה בין מן האירוסין בין מן הנשואין - מוכרת שלא בבית דין; ר' שמעון אומר: מן הנשואין - מוכרת שלא בבית דין, מן האירוסין - לא תמכור אלא בבית דין, מפני שאין לה מזונות, וכל שאין לה מזונות - לא תמכור אלא בבית דין.
גמ'. בשלמא מן הנשואין - משום מזוני, אלא מן האירוסין מאי טעמא? אמר עולא: משום חינא, ר' יוחנן אמר: לפי שאין אדם רוצה שתתבזה אשתו בבית דין. מאי בינייהו? איכא בינייהו גרושה, למאן דאמר משום חינא, גרושה נמי בעיא חן; למאן דאמר לפי שאין אדם רוצה שתתבזה אשתו בבית דין, גרושה לא איכפת ליה. תנן: וגרושה לא תמכור אלא בבית דין; בשלמא למאן דאמר לפי שאין אדם רוצה שתתבזה אשתו בבית דין, גרושה לא איכפת ליה".


התלמוד הבבלי מסביר לפי דעה אחת שהסיבה שאלמנה מן האירוסין יכולה למכור את נכסי הבעל שלא בבית דין, לפי דעה אחת היא שאדם לא רוצה שתתבזה אשתו בבית דין. לפי הסבר זה אם מדובר בגרושה אין היא יכולה למכור שלא בבית דין בגלל שאדם אינו חס על כבוד גרושתו

הסברא הזאת שאדם אינו חס על כבוד גרושתו אינה מקובלת על הירושלמי

תלמוד ירושלמי כתובות יא, ג:

"ר' הילא בשם ר' לעזר כשם שאדם חס על כבוד אלמנתו כך חס על כבוד גרושתו דאמר ר' יעקב בר אחא בשם ר' לעזר [ישעי' נח ז] מבשרך לא תתעלם זו גרושתו".

הירושלמי מעצים את נושא המשפחה, כך שלפי הבנתו גם גט אינו חותך לגמרי את הקשר שנוצר בעצם הקמת המשפחה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר