סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה מחבר את הרשעים לעם ישראל?

הרב דב קדרון

כתובות נג ע"א

  

אסור להעביר את הירושה ממי שראוי לרשת אותה על פי דין תורה, ומי שעושה כן אין רוח חכמים נוחה הימנו, ומדת חסידות שלא להעיד בצואה שמעבירים בה את הירושה מהיורש, אפילו מבן שאינו נוהג כשורה לאחיו חכם ונוהג כשורה, כי הרכוש שיגיע לאותו בן רע – יעבור בסופו של דבר לצאצאיו – וביניהם יהיו צדיקים שנוהגים כשורה, ואסור למנוע מהם את הרכוש שמגיע להם.

על פי זה הסביר ר' צבי אלימלך שפירא מדינוב (בני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר י - שם החג) את מה שאומרים בהגדה של פסח לבן הרשע: "בעבור זה עשה ה' לי, לי ולא לו אילו היה שם לא היה נגאל", ולכאורה קשה: איך ניתן לומר שהבן הרשע לא היה ראוי להיגאל, והרי הוא עומד לפנינו ונראה שגם הוא נגאל, כי לא את אבותינו בלבד גאל הקב"ה אלא גם אותנו, ואותו בן רשע גם הוא כלול בגאולה של עם ישראל שיצא ממצרים?

אלא הכוונה היא שאילו היה שם הבן הרשע בפני עצמו, לבד, לא היה נגאל, ומה שנגאל הוא בוודאי בזכות תולדותיו, כי צפה הקדוש ברוך הוא שיצאו ממנו תולדות טובים.

כל יהודי הוא חוליה בשרשרת הדורות, וגם אם הוא עצמו לא מחובר לשרשרת ולמסורת, העובדה שיש לו צאצאים מחברת אותו אליה, כי צאצאיו ישובו ויתחברו, ונמצא שבאמצעותם גם הוא מחובר חיבור כל שהוא לעם ישראל.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר