סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהו בטחון בה'? / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

כתובות סז ע"ב


ההוא דאתא לקמיה דרבא, אמר לו: במה אתה סועד? אמר לו: בתרנגולת פטומה ויין ישן. אמר ליה: ולא חיישת לדוחקא דציבורא? א"ל: אטו מדידהו קאכילנא? מדרחמנא קאכילנא! דתנינא: עיני כל אליך ישברו ואתה נותן להם את אכלם בעתו, בעתם לא נאמר אלא בעתו - מלמד, שכל אחד ואחד נותן הקדוש ברוך הוא פרנסתו בעתו. אדהכי אתאי אחתיה דרבא דלא חזיא ליה תליסרי שני, ואתיא ליה תרנגולת פטומה ויין ישן, אמר: מאי דקמא? א"ל: נענתי לך, קום אכול.

מהו בטחון בה'? האם להאמין שכל מה שקורה לי הוא טוב, אפילו אם זה לא נראה כך, או אולי משהו אחר?

תשובה, שהיא יסוד בבטחון בה', אומר רבי שלמה מלוצק, (דברת שלמה, פרשת כי תשא) על בסיס סיפור זה.

הוא מקדים ושואל שאלה פשוטה בתכלית על מהלך הסיפור: הרי בתשובה לשאלות של רבא, כיצד הוא מבקש מאכלים כאלו, ענה אותו אדם מברייתא מפורשת "דתנינא...", אם כך, למה היה צריך רבא לחכות עד שתגיע אחותו לבקר כדי שיתן לו את בקשתו. הרי הוא שאל שאלה וקיבל תשובה מנומקת וברורה, ולכאורה הוא היה צריך להענות מיד לבקשת האדם!?

על כך עונה רבי שלמה ביסוד אמוני.

ישנן שתי דרגות של חיי אמונה ובטחון ברבונו של עולם.

ישנה דרגה שבה האדם חווה את האמונה מתוך חייו. זאת אומרת שכאשר חייו מתנהלים כראוי, והוא רואה את חסד ה' לנגד עיניו, הוא מאמין ובוטח ברבונו של עולם, אך האמונה והבטחון נפגמים במשהו כאשר דברים אינם מתנהלים כראוי.

אולם, ישנה דרגה נעלית מאין כמותה, שבה האדם חי בעולם, כאשר העולם הוא בסך הכל מסך שמסתיר על החיות האלוקית. במקום הזה העולם הוא כלי שרת בכדי לגלות את האלוקות, וכל מה שקורה בעולם הוא מימד של התגלות אלוקית.

לכן, כאשר ישנו צורך מסויים שנצרך לאדם עבור עבודת ה' שלו, או שמגובה בציווי או הבטחה אלוקית, הרי שהאדם לא רואה שום היתכנות שהדברים לא יקרו כפי שאלוקים רוצה ומכוון. זה ברור לו, שהכל יסתדר בדיוק, אבל בדיוק, כפי שצריך להסתדר, וכפי שאלוקים הבטיח.

כאשר רבא שאל את האדם האם הוא לא חושש לכלות את ממונם של בני האדם מהם הוא מבקש אוכל כל כך משובח, הוא חשב שמדובר באדם שמבקש את הטוב הזה, כדי שיהיה לו נוח.

אולם, כאשר ענה לו אותו אדם שכך כתוב בברייתא, הוא בעצם דיבר עם רבא ברמה אחרת. שכן אם כך כתוב בברייתא, ברור לי שזה יגיע. אין ספק. משום שהעולם הוא כלי שרת לגלות את מה שכתוב בברייתא, ולא שהברייתא מבארת את האופן שבו מתנהל העולם.

כאשר רבא שמע את התשובה הזו מפיו של אותו אדם, הוא עדיין היה יכול לחשוב שמדובר בסוג של גחמה אישית, שאיננה מגיעה ממקום טהור.

אולם, כאשר הוא ראה שאכן קרה מה שקרה, ואחותו הביאה בדיוק את מה שהאדם הזה ביקש, הוא הבין שבקשתו של האדם הייתה עמוקה יותר מאשר אוכל מסויים. בקשתו של האדם הייתה, שדרך האוכל הזה יתגלה ה שכולנו מבינים ויודעים – שהמציאות כולה היא כלי שרת לגלות שיש אלוקים.

אז מה זה בטחון בה'?

זה לא רק להאמין שהכל לטובה, אלא עמוק יותר.

זה לדעת, שהעולם הוא כלי שרת לגילוי האלוקי, ולהיות בטוחים שכאשר המניעים שלנו טהורים ונכונים, הם יבואו לידי ביטוי גם בעולם. כי ככה אלוקים רוצה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר