על מנת שלא תשמטני בשביעית
מכות ג ע"ב
"על מנת שלא תשמטני בשביעית - אין שביעית משמטתו".
וכתב רש"י: "ואף על פי שהתנה על מה שכתוב בתורה תנאו קיים".
אך גירסת הבית יוסף חושן משפט סימן סז בדברי רש"י: "ואף על פי שעבר על מה שכתוב בתורה".
כלומר שאסור לעשות כן, אלא שאם עשה, אין שביעית משמטתו.
על פי זה מתורצת קושית הריטב"א: "כיון שתנאי זה קיים למה הוצרך הלל לתקן פרוזבול"?
כלומר למה "נמנעו העם מלהלוות זה את זה" (מסכת גיטין דף לו ע"ב), עד שנצרך הלל לתקן פרוזבול, למה לא לימדם לעשות כדברי שמואל. והלא שמואל עצמו אמר במסכת גיטין דף לו ע"ב "הא פרוסבלא - עולבנא דדייני הוא, אי איישר חיל אבטליניה", כלומר שהיתר הפרוזבול אינו ראוי כל כך.
ולגירסת הב"י מבואר, שהתנייה כזו היא איסור גמור.