סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם יש בימינו עמונים ומואבים?

הרב דב קדרון

כתובות יד ע"ב

  

בגמרא יש דיון לגבי משפחות שאסור להתחתן איתן, ומוזכרים האיסורים של ממזרות, נתינות, עבדים וחללים.

תוספות (ד"ה לא) מקשים מדוע לא נזכרים גם האיסורים של עמונים ומואבים, וכן של מצרים ואדומים, ומתוך כך הבין בעל שו"ת לחם שערים (סימן עו) שלדעתם האיסורים הללו נוהגים גם בזמן הזה, אבל זה לכאורה מנוגד לדברי רבי יהושע במשנה (מסכת ידים פרק ד משנה ד):

וכי עמונים ומואבים במקומן הן, כבר עלה סנחריב מלך אשור ובלבל את כל האומות, שנאמר (ישעיה י): ואסיר גבולות עמים ועתידותיהם שוסתי ואוריד כביר יושבים.

וכדי ליישב את דברי תוספות עם הנאמר במשנה הוא כותב שאמנם העמונים והמואבים כבר אינם במקומם, אבל ייתכן שמשפחות מסוימות נשארו במקומן, או אפילו אם עברו לארץ אחרת, ויש להן מסורת שהן מצאצאי עמון או מואב, אז צריך לחשוש לכך גם בזמננו, ואסור להתחתן עם הגברים של אותן משפחות אחרי שמתגיירים.

אולם הר"ש בפירושו למשנה (הנ"ל) כותב שאותו מיעוט של אנשי עמון ומואב שנשארו במקומם בטלו ברוב, ולדעתו מותר בזמן הזה להתחתן עם כל גר, גם עם מי שבא ממשפחה שיש לה מסורת שהם מצאצאי עמון או מואב. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר