סקר
מסכת בבא קמא:





 


פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"צדיק בא לעולם טובה בא לעולם"
'טוב' בא לעולם על ידי ברכת כהנים


בבן יהוידע לרבינו יוסף חיים בעל בן איש חי, מביא כי בספרים אחרים הנוסח צדיק בא לעולם 'טוב' בא לעולם, ושכן הנוסח ברמ"ה. וכתב לפרש נוסח זה, שכן מי שמקיים את כל התורה מא' עד תי"ו נקרא צדיק. ולכן בכ"ב אותיות התורה ישתלשל שם בן עשרים ושתים אותיות היוצא מהפסוקים של ברכת כהנים. והנה, פסוקי ברכת כהנים מהם יוצא שם בן כ"ב, יש בהם ט"ו תיבות והן כפולות – שהרי החזן אומר והכהנים חוזרים אחריו. ולזה נרמז במילה 'טוב' – 'ב' פעמים ט"ו', והיינו שהצדיק שמקיים את כ"ב אותיות התורה ממשיך על עצמו שם בן כ"ב אותיות המשתלשל מפסוקי ברכת כהנים שהם 'טוב' – ב' פעמים ט"ו.

ולכך הביאו בגמרא ראיה מהפסוק האמור על נח "זה ינחמנו ממעשינו ומעיצבון ידינו", שכן אמרו חז"ל שעד נח לא היה חילוק אצבעות – וכל כף היד היתה חלק אחד. והנה לאחר שנולד נח ונתחלקו האצבעות – יש בהן ט"ו חלקים (שהרי כל אצבע מתקפלת ומתחלקת לשלוש), ואותם ט"ו קשרים הם בית הקיבול לט"ו האותיות של ברכת כהנים. והיינו שאותו טוב שמגיע לעולם על ידי ברכת כהנים – בזכות הצדיק, החל מימיו של נח, אז נחלקו כפות הידיים לט"ו חלקים ונעשו כלי הראוי לקבל את השפע של ברכת כהנים האמורה בט"ו תיבות.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר