סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם חמור יכול להבין?

הרב דב קדרון

יבמות צט ע"ב

  

בגמרא נאמר שלא נגרמת תקלה לצדיקים ואפילו לבהמה ששייכת לצדיקים, ומפרש רש"י שהכוונה לחמורו של רבי פינחס בן יאיר שלא אכל שעורים שלא הפרישו מהם תרומות ומעשרות.

איך ייתכן שחמור, שאין לו שכל, ואין לו הבנה, יימנע מלאכול אוכל לא כשר?

רבי צדוק הכהן מלובלין זצ"ל (צדקת הצדיק, אות פו) מבאר שכל מה שקנוי ושייך לאדם הוא משורש נפשו, ואפילו הדומם, הצומח והחי – שורשם הוא בנפש האדם, שממנה באה החיות לכל הקניינים שלו. כך היה גם בתיבת נח, שכל בעלי החיים שהיו שם היו משורש נפשו של נח הצדיק, לכן הם לא קלקלו את דרכם, וכך היה עם חמורו של רבי פינחס בן יאיר, שמכיוון שהיה קנוי לו – היה משורש נפשו הנקייה, ולא אכל דבר שאינו כשר.

מרן הרב קוק זצ"ל (שמונה קבצים, קובץ א, תקמד, מובא בלקט ביאורי אגדות) ביאר שכל מה שקיים בכל המציאות חי וקיים מרוח ה', והפוטנציאל של כל הבריאה הוא לחיות חיים של צדק גמור ושל יושר מלא, והאדם בבחירתו צריך להעמיד את תוכן חייו באופן שיתאים לחיי העולמים כולם. וזהו סוד הגבורה שביראת שמים, כי ככל שמתגבר האדם יותר בזיכוך נפשו – מתגבר בקרבו הרצון והתביעה לחיות באופן המתאים במדויק לאור חיי העולמים כולם, והתביעה הזו מתפשטת על כל מעשיו, דרכיו, תנועותיו וקניניו, עד שאצל הצדיקים הגמורים אי אפשר שתבוא דבר תקלה אפילו על ידי בהמתם.

תגובות

  1. טו סיון תשפ"ב 09:45 כבר היה לעולמים | עלי

    אשכול בו הסברתי בפורום הדף היומי שהסיבה שאתונו של רבי פינחס בן יאיר לא אכלה ללא שעישרו לפניה את המזון היתה התניה פבלובית, או במילים אחרות - מפני שכך הוא אילף אותה מקטנות. ואכמ"ל.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר