סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר להתפלל ליד קבר?

הרב דב קדרון

יבמות צז ע"א

  

אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: כל תלמיד חכם שאומרים דבר שמועה מפיו בעולם הזה, שפתותיו דובבות בקבר.

על פי זה מובא פירוש (בשטמ"ק ב"ק טז,ב) שמה שנאמר על חזקיה המלך (דברי הימים ב לב, לג): "וְכָבוֹד עָשׂוּ לוֹ בְמוֹתוֹ", ופירשו חז"ל (ב"ק שם) שהושיבו ישיבה על קברו, הכוונה היא שממש למדו תורה על קברו, זאת למרות שבדרך כלל אסור לדבר בדברי תורה ליד מת, כי מי שעושה כך נחשב "לועג לרש", שהרי המת לא יכול לדבר, אבל אם מדובר במת שהיה צדיק ותלמיד חכם, מכיוון ששפתותיו דובבות בקבר, אין בזה איסור של "לועג לרש".

בשנת תרע"ג נשאל מרן הרב קוק זצ"ל על מה שהיו מתפללים מנחה על קבר רחל בחודש אלול באופן קבוע, וכן לפעמים היו מתפללים מנחה על קבר שמעון הצדיק, ואף אחד לא מחה בידם, האם זה בסדר להתפלל ליד קבר?

על פי הסברה הנ"ל, ענה הרב קוק שיש לצדד בזה בזכותו של מי שהורה לעשות כן, כי מכיוון שמדובר בקבר של צדיקים אין בזה איסור של "לועג לרש", ובנוסף לכך יש גם דעה של ספר חסידים (סימן אלף קכא) שאנשים גדולים וצדיקים לא נפטרים מקיום מצוות אלא ממשיכים לקיימן גם לאחר מותם, כי הצדיקים גם במותם נקראים חיים, לכן אין אצלם בכלל איסור של "לועג לרש".

בנוסף לכך דעתו של הר"י מיגש שגם בכל אדם, בכל מה שעושים לכבודו אין איסור של "לועג לרש", ועל פי שלוש הדעות הנ"ל מותר להתפלל מנחה על יד קבר של צדיקים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר