סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה דינם של פירות שלא הפרישו מהן מעשר עני? / הרב עקיבא כהנא

מכון ארץ חמדה

יבמות פו ע"א


בסוגיה שאותה נלמד השבוע נלמד לגבי איסורו של טבל שלא הפרישו ממנו תרומה או מעשר. בגמרא ביבמות (פו ע"א) וכן בגמרא במכות (טז ע"ב) נראה שחייבים גם על טבל של פירות שהפרישו מהם את כל התרומות והמעשרות חוץ ממעשר עני כמו כל טבל אחר וכפי שנאמר שם. והגמרא בסוגייתנו נראה מהגמרא שגם חייבים מיתה על טבל כזה. כך גם עולה מדברי רש"י.

תוספות (ד"ה אי מהתם) מעיר שלמעשה ניתן לומר שאין חיוב מיתה על טבל שטבול למעשר עני, כיון שאין היקש בינו לבין תרומה, בהסבר אחר הוא כותב שבגלל שהוא דומה לטבל אחר לעניין אזהרה הוא יהיה דומה לו גם לעניין מיתה.

המנחת חינוך (רפד) כתב שלדעת התוספות אותו דין יהיה גם במעשר שני, שאם חייבים על טבל מעשר עני יהיו חייבים גם על טבל למעשר שני, ואם פטורים יהיו פטורים גם עליו. אמנם, הגבורת ארי (מכות) כתב שגם אם טבל למעשר עני לא חייבים עליו מיתה, מעשר שני טובל בכל מקרה, משום שיש בו הרבה איסורים בניגוד למעשר עני, כך יצא שיהיה הבדל בין השנים השונות לעניין חיוב מיתה בטבל.

לעומת התוספות, הרמב"ם בספר המצוות (לא תעשה קנג) כתב ש: "והמתבאר מזה כלו שמי שאכל טבל קודם שיורם ממנו תרומה גדולה ותרומת מעשר חייב מיתה... מי שאכל טבל אחר הוצאת התרומה קודם הוצאת כל המעשרות חייב מלקות ואזהרתיה מלא תוכל לאכול בשעריך מעשר דגנך". כך גם כתב החינוך (רפד). כך גם פסק הרמב"ם בפרק י מהלכות מאכלות אסורות (יט-כ) והראב"ד שם הסכים לדבריו.

כלומר שגם הרמב"ם וגם החינוך שניהם סברו שבכל מקרה של טבל שאינו לתרומה או תרומת מעשר לא חייבים עליו מיתה, אלא רק איסור.

המנחת חינוך (רפד) הקשה על דבריהם שמהגמרא משמע שגם טבל שטבול למעשר ראשון חייבים עליו מיתה, וזאת גם במקרה שאין שם טבל לתרומת מעשר, כשכבר הפרישו ממנו תרומת מעשר לפני כן.

המהרי"ט (א, כה) הקשה על הרמב"ם והוכיח מכמה מקומות שכל עוד לא הופרשה תרומת המעשר ולא חל החיוב שלה, הרי שהחיוב שלה לא חל, והתבואה לא צריכה להחשב טבל שיש בו מיתה משום שאין זה נחשב שהטבל הוא לתרומת מעשר, אלא רק למעשר. כלומר, הוא מקל יותר מהרמב"ם וטוען שגם במקרה שהופרשה תרומה גדולה, ולא מעשר ראשון, לא תהיה מיתה אלא לאו בלבד.

לכאורה ניתן להסביר שמחלוקתם תלויה בשאלה בחקירת האתוון דאורייתא (סימן ב) האם איסור הטבל נובע מהתרומה או המעשר שמעורב בו, או שהוא איסור עצמאי (כפי שכתב שם בעצמו, שלא יתכן שטבל הטבול למעשר יהיה אסור מסיבה זו.

לסיכום:
נחלקו רש"י והרמב"ם האם טבל שאינו טבול לתרומה או תרומת מעשר אסור בעונש מיתה, ישנה מחלוקת בדעת התוספות האם לפי הדעה הראשונה יש להבדיל בין מעשר שני למעשר עני. ויש שסברו שטבל למעשר ראשון גם בו אין מיתה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר