סקר
איזו "בבא" הכי קשה?






 

מותר לכ"ג להיות נשוי לשתים?

הרב דב קדרון

יבמות נט ע"א

  

בגמרא יש מקור לרמב"ם (איסו"ב פרק יז הלכה יג) שפוסק לגבי הכהן הגדול:

ואינו נושא שתי נשים לעולם כאחת, שנאמר אשה אחת ולא שתים.

הראב"ד בהשגתו מקשה עליו שמהגמרא במסכת יומא נראה שרק ביום הכפורים אסור שיהיו לכהן הגדול שתי נשים, כפי נאמר (ויקרא טז, ו): "וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ", ודרשו: "בית אחד ולא שני בתים", אבל בשאר ימות השנה אין איסור בדבר, ומוסיף הראב"ד שאמנם מסתבר שאסור לכהן הגדול לישא שתי נשים, כי מכיוון שביום הכפורים יש איסור בדבר אין זה ראוי שכל ערב יום כיפור יצטרך לגרש אחת משתי נשותיו (ואז כמובן לא יוכל להתחתן איתה שוב), מכל מקום הוא מקשה מפסוק מפורש שנאמר לגבי יהוידע הכהן (דברי הימים ב כד, ג): "וַיִּשָּׂא לוֹ יְהוֹיָדָע נָשִׁים שְׁתָּיִם", ומשם נראה שמותר לכהן גדול להיות נשוי לשתי נשים.

הרבה אחרונים (ביניהם המנחת חינוך במצוה ערב) מביאים בשמו של ר' זלמן מווילנא (מובא בספר תולדות אדם) שפירוש הפסוק הוא שיהוידע הכהן השיא ליואש שתי נשים, כי הנושא של הפרק שם בדברי הימים הוא יואש, ולא יהוידע.

אולם כמה וכמה ראשונים (ריטב"א, תוספות רא"ש, רבנו יהודה, רבנו שמשון במסכת יומא יג,א, פירוש רש"י לפסוק בדה"י, והראב"ד בהשגתו) סבורים שפירוש הפסוק הוא שיהוידע עצמו נשא שתי נשים, כפי שמורה הפועל "וישא", וחלקם ניסו לתרץ את קושיית הראב"ד באופנים אחרים, כגון שנשא את שתי הנשים זו אחר זו, או שגירש אחת מהן בערב יום כפור על תנאי, אולם הריטב"א כותב שתירוצים אלו דחוקים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר