סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
בקרב גבורה בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה – י"ג אב תשס"ו   

 

חזאי דנפל תכלא בתרתין אצבעתי – עש הבגדים

 

"ריש טורזינא חזא חלמא, אמר ליה: חזאי חלמא דעייל מחטא באצבעתי, אמר ליה: הב לי זוזא! ולא יהב ליה, לא אמר ליה ולא מידי. אמר ליה: חזאי דנפל תכלא בתרתין אצבעתי, אמר ליה: הב לי זוזא! ולא יהב ליה, ולא אמר ליה. אמר ליה: חזאי דנפל תכלא בכולה ידא, אמר ליה: נפל תכלא בכולהו שיראי" (ברכות, נו ע"א).

פירוש: ריש טורזינא חזא חלמא [שומר הבגדים חלם חלום]. אמר ליה [לו] שומר הבגדים לבר הדיא: חזאי חלמא דעייל מחטא [ראיתי חלום שנכנסה, דקרה, מחט] את אצבעתי. אמר ליה [לו] בר הדיא: הב [תן] לי זוזא [זוז], ולא יהב ליה [נתן לו]. לא אמר ליה [לו] בר הדיא ולא מידי [דבר]. ושוב אמר ליה [לו] שומר הבגדים: חזאי [ראיתי] שנפל, כלומר, אוכלת תכלא בתרתין אצבעתי [תולעת את שתי אצבעותי]. אמר ליה [לו]: הב [תן] לי זוזא [זוז] ולא יהב ליה [נתן לו] ולא אמר ליה [לו] בר הדיא כלום. ועוד אמר ליה [לו] השומר: חזאי [ראיתי] שנפל, כלומר, אוכלת תכלא בכולא ידא [תולעת את כל ידי]. אמר ליה [לו] בר הדיא: נפל (יאכלו) תכלא בכולהו שיראי [התולעים את כל המשי] (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
 

שם עברי: עש הבגדים     שם באנגלית: Clothing Moth    שם מדעי: Tineola bisselliella


שם נרדף במקורות: סס, אבזקת     שמות בשפות אחרות:  ערבית -  סוסה פראשייה


נושא מרכזי: מהו "תכלא"?


הערוך (ערך "תכל") מפרש: "בסוף חלומות דפרק הרואה חזאי תכלא דנפל באצבעותיה פי' תולעת". כך פירש גם רש"י: "נפל תכלא – תולע". ח. י. קאהוט כתב ש"תכלא משורש כלה". לדעתו נקראת בשם זה "תולעת המשי" כלומר "תולעת" המכלה את המשי. קאהוט מוכיח את השערתו מדברי הגמרא בחולין (סד ע"ב): "תנו רבנן: גיעולי ביצים מותרות, ביצים מוזרות נפש יפה תאכלם, נמצא עליה קורט דם זורק את הדם ואוכל את השאר ... תני דוסתאי אבוה דרבי אפטוריקי: לא שנו אלא שנמצא על חלבון שלה, אבל נמצא על חלמון שלה אפילו ביצה אסורה, מאי טעמא? דשדא תכלא בכולה". מפרש רש"י: "והוא שנמצא הדם על הקשר שלה ... אבל נמצא על חלמון שלה כולה אסורה כדמפרש לקמן דשדא תיכלא בכולה נתפשט הקלקול בכולה ... תכלא - לשון שיכול וריעותא".

הספור המסופר על בר הדיא מזכיר ספור דומה על נזק שנגרם לבגדי המלך: "ההוא דאמר להו: אבזקת במילתא דמלכא, אמרו ליה: במאי, בטלי כסף או בטלי דהב? איכא דאמרי: בטלי כסף אמר, וקטלוה. איכא דאמרי: בטלי דהב אמר, ושבקוה"(1) (בבא מציעא, עח ע"ב). גם בסוגיה זו יש שייחסו את הנזק ל"תולעת" (ראו במאמר "ההוא דאמר להו: אבזקת במילתא דמלכא". שני הסיפורים מייחסים לתולעת ("אבזקת" ו"תכלא") אפשרות לתקוף איברי גוף וגם אריגים. ה"אבזקת" תוקפת לדעת רבא (שם) רגלי חמורים ובסוגייתנו אנו לומדים על "תכלא" באצבעותיו של בר הדיא.

 

עש הבגדים - זחל          צילם: Guido Gerding
 

   
 עש  הבגדים          צילם:  Sarefo    עש הבגדים          צילם:  Olaf Leillinger

 


(1) פירוש: מסופר, הַהוּא דְּאָמַר לְהוּ [אדם אחד שאמר להם]: ראיתי אַבְזֶקֶת בְּמִילְּתָא דְּמַלְכָּא [עש שאוכל את בגדי המלך], אָמְרוּ לֵיהּ [לו]: בְּמַאי [במה] ראית? האם בִּטְלֵי [בכלי] כֶסֶף, כלומר, פשתן, אוֹ בִּטְלֵי דְהַב [או בכלי זהב, בבגדי צמר]? אִיכָּא דְּאָמְרִי [יש שאומרים] שבִּטְלֵי [בכלי] כֶסֶף אָמַר, וּקְטַלוּהּ [והרגוהו], משום שבכלים אלה אין התולעים מצויים. אִיכָּא דְּאָמְרִי [יש שאומרים] שבִּטְלֵי דְהַב [בכלי זהב, בבגדי צמר] אָמַר, וּשְׁבַקוּהּ [והניחוהו] (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).

 

רשימת מקורות:

אנציקלופדיה "החי והצומח בא"י" כרך 3 (עמ' 257-258).
מ. דור, החי בימי המקרא המשנה והתלמוד (עמ' 205-206).
ח. י. קאהוט, "הערוך השלם", ערך "אבזקת".

 
 

א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל.
 



כתב: ד"ר משה רענן.     © כל הזכויות שמורות 

הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה.   

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר