סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

שינוים בנוסח הקדיש כשבן ספרד מתפלל אצל בני אשכנז - ""לא תתגודדו" לא תעשו אגודות אגודות"

פניני הדף היומי, עלון יביע אומר / הרב ירון מרדכי זכאי

יבמות יד ע"א

  

בסוגתינו אנו למדים על כך שבית שמאי ובית הלל נחלקו לגבי אח שמת בלא בנים. שבעיקרוו ישנה מצוה לאחיו ליבם את אישתו, מה יהא הדין כשהיו לאחיו שתי נשים ואחת מהם אסורה על האח מחמת קירבה משפחתית ישירה, האם בשל כך גם האישה השניה נפטרת מיבום, שלדעת בית הלל היא פוטרת מיבום גם את האישה השניה (בלשון המשנה כשיש לאדם שתי נשים הן נקראות צרות) ולדעת בית שמאי היא לא פוטרת את האישה השניה, ומובאת בסוגיא דעה שבית שמאי נהגו לפסוק הלכה למעשה לשיטתם.

והנה הגמרא שואלת הרי יש לנו איסור של לא תתגודדו ,דהינו שלא יהיה מצב בעם ישראל של אגודות אגודות שכל קהילה פוסקת כשיטה אחרת אלא כולם צריכות לפסוק בדרך אחידה, ולכאורה כאן יצא מצב שישנם שפוסקים כבית שמאי וישנם שפוסקים כבית הלל, ועל כן תירץ אביי שדוקא כשיש שתי בתי דין בעיר אחת וכל בית דין פוסק אחרת עוברים משום בל תתגודדו, וכאן בית שמאי ובית הלל היו כל אחד בעיר אחרת, אולם רבא חלק על אביי וסבר שדוקא כשבבית דין אחד חלק מהדיינים פוסקים כך וחלק אחרת יש איסור בל תתגודדו ולא כשמדובר בשתי בתי דין נפרדים ואפילו כששניהם נמצאים בעיר אחת.

והנה כידוע ישנו חילוק במנהגים ובנוסח התפילות בין בני אשכנז לבני ספרד, ובמה שכל קהילה וחוג ועדה יש להם מנהגים ונוסחאות בבית הכנסת שלהם כיוון שזה דומה לשתי בתי דין נפרדים בעיר אחת אין כאן משום בל תתגודדו, כיוון שאנו פוסקים בשיטת רבא כמו שכתב הרא"ש בסוגיתנו, וכן פסק מרן הבית יוסף בשו"ת אבקת רוכל סימן לב, אולם יש לדון כשאשכנזי מתפלל אצל בני ספרד וכן להיפך האם צריך להתפלל לפי הנוסח שלהם משום בל תתגודדו, ונחלקו הפוסקים בדבר זה ומורנו הגרב"צ אבא שאול זצ"ל בספרו אור לציון חלק ב פרק ה הלכה יא פסק שהיות ואנו נוקטים כשיטת הרמב"ם בפרק יב מהלכות עובדת כוכבים שאיסור בל תתגודדו נאמר דווקא לגבי בתי דין שזה אומר כך וזה אומר כך, ולא לגבי סתם אנשים, ולכן כתב שספרדי המתפלל אצל בני אשכנז יכול לומר קדיש בנוסח בני ספרד ובפרט שלפי הקבלה צריך לומר בנוסח זה, ועוד שישנה את סברת הרמב"ן בסוגיתנו שכל שניכר שכל אחד בא ממקום אחר וזה קשור לבני אשכנז וזה לבני ספרד אין צריך לחשוש ללא תתגודדו, וכן מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל פסק בשו"ת יביע אומר חלק ו סימן י שאין דין בל תתגודדו בנוסחאות התפילה, והאמת והשלום אהבו. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר