סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

"כל פסוקא דלא פסקיה משה רבינו אנן לא פסקינן"

פניני הדף היומי, עלון יביע אומר / הרב ירון מרדכי זכאי

מגילה כב ע"א

  

מדברי הגמרא אנו למדים שאסור לפסוק ולחצות פסוק שלם הן בזמן קריאת התורה, הן כשמלמדים אחרים.

אומנם לכאורה אנו מוצאים בכמה מקומות שאנחנו לא נוהגים כך, וישנם כמה וכמה דוגמאות, שכן כשאנו אומרים הלל בחגים ובראשי חודשים המנהג שהחזן אומר אנא ה' הושיעה נא והציבור עונה אחריו, ושוב אומר החזן אנא ה' הצליחה נא והציבור עונה אחריו אף שזהו פסוק שלם אנא ה' הושיעה נא אנא ה' הצליחה נא (תהילים)

ועל שאלה זו עונים רבותינו הראשונים (תוס' במסכת סוכה לח: דיבור המתחיל הוא) שהיות ופסיק זה אמרוהו שני בני אדם שונים (שמואל הנביא ואחי דוד )לא נאמר בו כלל זה ולכן אפשר לחצות אותו.

דוגמא נוספת אנו מוצאים בקידוש של ליל שבת, שלפני אמירת ויכולו אנו מוסיפים את המילים יום השישי (וישנם עדות שנהגו לומר כן גם בתפילת ערבית לפני אמירת ויכולו) ולמרות שלכאורה אנו פוסקים מילים מפסוק שלם, שכן בתורה נאמרו מילים אלו בפרשת בראשית בפסוק ויהי ערב ויהי בוקר יום השישי,ואמנם הגאון רבי משה סופר מתיחס לכך בספרו שו"ת חתם סופר חלק אורח חיים סימן י' וכן הגאון רבנו יוסף חיים זצ"ל בספרו שו"ת רב פעלים (חלק א' סימן י"א)

ותרצו שכל שהפסוקים נאמרים דרך תפילה או תחינה ובקשה יש מקום להקל, תירוץ נוסף נכתב בספרי האחרונים שהיות ובפסוק זה ישנו טעם אתנח לפני המילים יום השישי נחשבות מילים אלו כפסוק חדש ולכן אפשר לאומרם מבלי לומר את כל הפסוק בשלמותו. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר