סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם צ'ק נחשב כסף מזומן?

הרב דב קדרון

יבמות ל ע"ב

  

רש"י (ד"ה כתב) מוכיח מהגמרא במסכת בבא בתרא שאדם שכתב שטר חוב בכתב ידו, גם אם לא חתמו עליו עדים – זהו שטר שמחייב אותו לשלם את הסכום הכתוב בו. מכאן נראה שגם מי שכותב צ'ק מתחייב בזה לשלם את הסכום הכתוב בו, אמנם יש פוסקים בדורות האחרונים שצ'ק אינו נחשב שטר חוב, אלא רק הוראה לבנק לשלם את הסכום, ואין בכתיבתו התחייבות שאכן הסכום ישולם.

מאידך יש אפילו הסבורים שדינו של צ'ק כדין כסף מזומן לעניינים מסוימים, ונחלקו בזה הגרי"ש אלישיב זצ"ל והגר"מ אליהו זצ"ל.

הגרי"ש אלישיב נשאל (מובא בפסקי דין - ירושלים דיני ממונות ובירורי יוחסין יב עמוד יג) לגבי אדם שקנה אתרוג, ונתן צ'ק למוכר, אבל המוכר לא פדה אותו מהבנק, האם האתרוג שייך לקונה ויכול לצאת בו ידי חובה, או לא, וענה שצ'ק נחשב ככסף מזומן, וכשם שבכסף מזומן ששילם למוכר נחשב ששילם אף על פי שהמוכר לא השתמש בכסף, כך בצ'ק.

לעומת זאת הגר"מ אליהו זצ"ל (מאמר מרדכי - שביעית מאמרים סימן כט) דן בשאלה האם לווה שנתן צ'ק למלווה נחשב כמי שכבר שילם את חובו ואין החוב נשמט בשמיטת כספים, או לא, ופסק: "שכיום צ'ק דינו כשטר חוב לכל דבר, והראיה הפשוטה ביותר היא שכן אם צ'ק היה כממון, מדוע לא קונים אנשים בצ'ק ירקות בשווקים וברחובות. ואדרבה, המציאות מראה שאין מי שקונה מעט עגבניות ומשלם בצ'ק. גם בעלי מוניות לא גובים בצ'ק כי הם טוענים שהם צריכים כסף מזומן וזמין, לכן מוכח הדבר שצ'ק הוא שטר חוב לכל דבר ולא ממון, ואם כן שביעית משמטת את החוב".

תגובות

  1. ה ניסן תשפ"ב 08:41 דווקא | עלי

    יש אנשים לא מעטים שמשלמים בצ'קים אבל בד"כ לא סכומים קטנים כלומר צ'ק נחשב כשטר כסף בסכום גדול, בד"כ של מאות ש"ח. זו הסיבה שלא קונים ירקות בצ'ק אבל כשקונים קניה שבועית גדולה במרכולים אכן קונים בתוכה הכל כולל ירקות. הסיבה שבעלי מוניות אינם רוצים צ'קים היא בגלל שאינם רוצים לשלם מסים ומעלימים את ההכנסות.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר