סקר
בעקבות מסכת שקלים - האם תרצה ללמוד עוד מסכת מהתלמוד הירושלמי?





 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


כותיים עובדים לאש, וקדריים עובדין למים?

תענית ה ע"ב


וכתיב בהו (ירמיהו ב, י-יא) כִּי עִבְרוּ אִיֵּי כִתִּיִּים וּרְאוּ וְקֵדָר שִׁלְחוּ וְהִתְבּוֹנְנוּ מְאֹד וּרְאוּ הֵן הָיְתָה כָּזֹאת: הַהֵימִיר גּוֹי אֱלֹהִים וְהֵמָּה לֹא אֱלֹהִים וְעַמִּי הֵמִיר כְּבוֹדוֹ בְּלוֹא יוֹעִיל: תנא: כותיים עובדים לאש, וקדריים עובדין למים. ואף על פי שיודעים שהמים מכבין את האש - לא המירו אלהיהם.

בילקוט שמעוני (ירמיהו רמז רסו) הגירסה הפוכה: "תנא כתיים עובדים למים וקדריים עובדים לאש ואע"פ שיודעים שמים מכבים את האש לא המירו את כבודם".
וכן גרס רש"י בירמיהו פרק ב פסוק י: "ורבותינו אמרו כתיים עובדים למים וקדריים עובדים לאש".
וכן העתיק הרד"ק שם: "הקדרים עובדים לאש והכתים עובדים למים".
וכך מסתבר, שכן פירוש קדרים שעובדים על ידי קדירה, שנותנים בה תבשילים ומניחים אותה על האש. וכן מסתבר שכתיים עובדי המים שכן הם שוכני איים, ככתוב בפסוק שהביאה הגמרא (ירמיהו פרק ב, י) כִּי עִבְרוּ אִיֵּי כִתִּיִּים. וכן ביחזקאל פרק כז, ו: אַלּוֹנִים מִבָּשָׁן עָשׂוּ מִשּׁוֹטָיִךְ קַרְשֵׁךְ עָשׂוּ שֵׁן בַּת אֲשֻׁרִים מֵאִיֵּי /כתים/ כִּתִּיִּים.

מכאן גם מוכח שהגרסה בגמרא צריכה להיות כתיים, כמו בפסוק שהביאה הגמרא, בילקוט, ברש"י, וברד"ק, ולא כותיים כבש"ס שלנו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר