סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

רב ושמו "שבת" / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

יבמות ו ע"א


יכול יהא בנין בית המקדש דוחה שבת? ת"ל: את שבתותי תשמורו ומקדשי תיראו, כולכם חייבין בכבודי.

האם יש סיכוי שגם בזמנים של גלות והסתר פנים, נוכל לזכות להארת הפנים שהייתה בזמן שבית המקדש היה קיים?

תשובה מעניינת לדבר, אומר רבי שלמה מרדומסק (תפארת שלמה, דברים ד"ה ה' אלוקינו). הוא מסביר שכאשר הגמרא שואלת האם יכול להיות שבניין המקדש ידחה את השבת, היא בעצם משווה בין שני גילויי האלוקות הללו שיש בעולם, כך ששניהם בעצם מכוונים ומגלים אותה הנקודה.

שכן, באותו האופן שהמקדש הוא התגלמות השכנת האלוקות בעולם, הרי ששבת היא התגלמותה של השכנת האלוקות בתוך האדם. תמצית ה"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", בתוך בני ישראל, באה לידי ביטוי על ידי שמירת השבת של היהודי.

על יסוד זה הוא מסביר את דברי משה במשנה תורה, כאשר הוא מתאר את מעמד הר סיני: "ה' אלוקינו דיבר אלינו בחורב לאמור", ואומר שבניסוח הדברים באופן הזה ביקש משה רבינו להעביר מסר חשוב לעם: "ה' אלוקינו דיבר אלינו", ה' אלוקינו ממשיך דיבר אז וממשיך לדבר אלינו באותה עצמה ובאותה מידה, גם כאשר אנחנו רואים "חורב", חורבן והסתר אלוקי, וכיצד הוא עושה את זה?

אומר התפארת שלמה, שאת זה עושה הקב"ה על ידי: "רב לכם שבת בהר הזה". הוא משנה את אופן ניקוד הפסוק ואומר את ההסבר הנפלא הבא:

הרבי שלכם ("רב לכם") אחרי החורבן ("חורב") היא השבת. היא מורת דרככם, וזו שמאירה ומגלה לכם את רצון האלוקים גם בזמנים של חורבן והסתר פנים. לכן, כאשר האדם זוכה ושומר את השבת כפי שראוי וצריך להיות, הוא זוכה לגילוי האלוקי שהיה בזמן שבית המקדש עמד על תילו. השבת היא זו שנותנת לכם את התחושה, גם כאשר אתם רחוקים, כאילו אתם כעת עומדים במעמד הגילוי האלוקי הגדול של מתן תורה ("שבת בהר הזה").

לכן, האם יכול להיות שחורבן בית המקדש יביא איתו את הקץ על הגילוי האלוקי והארת הפנים האלוקית שיש בעולם?

על כך עונה הגמרא, שבניין המקדש אינו דוחה את השבת, וכל עוד יש שבת בעולם, יכול האדם לחוש את תחושת קרבת האלוקים שהייתה בזמן שבית המקדש היה קיים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר