סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה ההבדל בין 100 ל-101?

הרב דב קדרון

חגיגה ט ע"ב

  

על הפסוק (מלאכי ג, יח): "וְשַׁבְתֶּם וּרְאִיתֶם בֵּין צַדִּיק לְרָשָׁע בֵּין עֹבֵד אֱלֹהִים לַאֲשֶׁר לֹא עֲבָדוֹ" אמר הלל שעובד אלקים ואשר לא עבדו שניהם צדיקים גמורים, אלא "אינו דומה שונה פרקו מאה פעמים לשונה פרקו מאה ואחד". הפעם הנוספת שחוזר על לימודו מי ששונה מאה ואחד פעמים מגדירה אותו כ"עובד אלקים".

הסביר רבי יחזקאל לווינשטיין זצ"ל (אור יחזקאל, מובא בלקט ביאורי אגדות) שמי שהרגיל את עצמו לחזור על כל דבר מאה פעמים אין העניין קשה עליו, אבל להוסיף פעם אחת ולשנות את הרגליו הקודמים – זה קשה מאוד, לכן מי שעושה פעולות ומעשים שהם היפך טבעו והרגליו הקודמים – נקרא "עובד אלקים", וכל שאין בכוחו לשבור כוחותיו והרגליו אינו מכלל העבדים.

והרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל (מובא שם) הסביר שמי שלומד מאה פעמים, הרי זה נחשב לימוד אינטלקטואלי, כי זהו מספר הפעמים שצריך אדם ממוצע לחזור על תלמודו כדי שיהיה קנוי לו בהבנה ובזכירה. מי שכבר מבין וזוכר את כל התורה, לכאורה אין לו עוד מה להוסיף וללמוד, ואם בכל זאת הוא ממשיך לחזור על תלמודו אז מופיעה אצלו מדרגה יותר עליונה מסתם לימוד: גילוי ערך התורה, דבקות בתורה, אהבת התורה, שייכות נפשית-נשמתית. התורה נעשית אצלו עבודת ד'. זה החילוק בין "עובד אלקים" ל"אשר לא עבדו", בין הנמצא במצב של שלמות אינטלקטואלית-מדעית-לימודית של הבנה וזכירה שאינה עבודת ה', לבין עובד אלקים שהתורה נעשית חיוניותו ונפשיותו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר