סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה ההבדל בין תפילה לבקשה?

הרב דב קדרון

תענית ח ע"א

  

בגמרא נאמר שיש הבדל בין תפילה בצבור לתפילת יחיד, תפילה בצבור נשמעת גם ללא כוונה, כמו שנאמר (תהלים עח, לו-לז): "וַיְפַתּוּהוּ בְּפִיהֶם וּבִלְשׁוֹנָם יְכַזְּבוּ לוֹ וְלִבָּם לֹא נָכוֹן עִמּוֹ וְלֹא נֶאֶמְנוּ בִּבְרִיתוֹ", ועם זאת "וְהוּא רַחוּם יְכַפֵּר עָוֹן וגו'". אולם לגבי תפילת יחיד "אמר רבי אמי: אין תפלתו של אדם נשמעת אלא אם כן משים נפשו בכפו, שנאמר נשא לבבנו אל כפים".

על פי זה ביאר המשך חכמה (מובא בלקט ביאורי אגדות) את מה שאמר יעקב אבינו ע"ה על העיר שכם (בראשית מח, כב): "אֲשֶׁר לָקַחְתִּי מִיַּד הָאֱמֹרִי בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי", ותרגם אונקלוס: "בצלותי ובבעותי", כלומר: בתפילתי ובבקשתי.

ההבדל בין תפילה לבקשה הוא שבסדר התפילה, שהיא עבודה קבועה, אין הכוונה מעכבת, שהרי אפילו אם כוון לבו רק בברכת אבות יצא ידי חובה, ומספיקה כוונה מועטת, כי תפילת הציבור מתקבלת בקלות. לעומת זאת בקשה שהיא חידוש, שמבקש האדם את צרכיו מחדש, צריכה כוונה גדולה, כמו שאמר רבי זירא (ברכות כט,ב) שרצה לחדש בקשה בתפילתו אבל פחד שמא לא יוכל להתרכז ולהתכוון כראוי, כי בקשה חדשה צריכה כוונה יתירה.

בתלמוד הירושלמי (ברכות פ"ד ה"ד) נאמר על אחיתופל שהיה מתפלל שלוש תפילות חדשות בכל יום, כלומר שהיה בעל מדרגה גבוהה מאוד, אבל דוד התפלל רק את התפילות הרגילות, ותפילותיו של דוד התקבלו, כמו שאמר (תהלים נה, יח): "עֶרֶב וָבֹקֶר וְצָהֳרַיִם אָשִׂיחָה וְאֶהֱמֶה - וַיִּשְׁמַע קוֹלִי".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר