סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהו "מטר" לברכה?

הרב דב קדרון

תענית ב ע"א

  

כאשר מזכירים את גבורות הגשמים אנו משתמשים במילה "גשם", וכאשר שואלים ומבקשים בברכת השנים אנו משתמשים במילה "מטר", ויש לשאול מדוע משתמשים בביטויים שונים בשני העניינים. כתב על כך בעל ערוך השולחן (קיד,ב) שהגשם בא ממקום גבוה יותר, למעלה בשמים, ואילו המטר מגיע ממקום נמוך יותר, קרוב לארץ, לכן כאשר מזכירים את גבורותיו של הקב"ה מזכירים את ה"גשם", כי למעלה הם עיקר הגבורות, וכאשר מבקשים אומרים "מטר על פני האדמה".

אולם יש לציין שרבנו בחיי (דברים יא,יז) כותב להיפך, שמה שיורד מהתאדות מי האוקינוס, שהם המים התחתונים נקרא "גשם", מלשון גשמיות ודבר גופני, והמים שמגיעים מהמקום הגבוה, מן המים העליונים, נקראים גם "מטר".

על פי הדברים הללו כותב המלבי"ם (בפירושו בכמה מקומות) שהמושג "גשם" מתייחס לגשם שיורד באופן טבעי, ואילו המושג "מטר" מתייחס למים שיורדים בהשגחה עליונה מיוחדת משפע המים העליונים.

על פי זה ביאר הרב אלכסנד סנדר פיירשטיין (ילקוט דברי אסף) שכאשר אנו מזכירים את גבורותיו של הקב"ה אנו משתמשים במילה "גשם", שהוא הגשם הטבעי היורד בזמנו. אבל כאשר אנו מבקשים בברכת השנים "ותן טל ומטר" אנו מתכוונים שאף אם על פי הטבע הרגיל לא אמור לרדת כעת גשם, שהקב"ה ייתן לנו מטר מהמים העליונים, ויפתח לנו את אוצרו הטוב, את השמים, לטובה ולברכה. 

תגובות

  1. י כסלו תשפ"ב 08:00 אבל נראה להיפך | עלי

    כי בברכת מחיה המתים כפי שתחיית המתים אינה על פי טבע וחוק העולם כך גם הגשם הנזכר בה הוא מחוץ לגדרים אלו ולכן תחילה משיב הרוח, כי ע"י שהרוח תשוב אל הא-לקים אשר נתנה ממילא יורדת הגשמיות ושבה לעפר, ובדמיון לתחיית המתים שאמנם אין זה סוף מוחלט לאדם אלא הקב"ה שב ומחיה את העולם הזה ע"י ששוב משיב הרוח לגוף חדש ועי"ז אינו רק גשמי אלא כמוריד ממנו מגשמיותו ועי"כ יהיו לו חיים, אבל בברכת השנים מבקשים מטר כמו הטל שהוא ירידת המים מלחות האויר והוא טבעי לגמרי מה שנגזר מרשית שנה ועד אחרית שנה.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר