סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

יפתח בדורו כשמואל בדורו

הרב דב קדרון

ראש השנה כה ע"ב

  

שמואל הנביא אמר לעם ישראל (שמואל א יב, יא): "וַיִּשְׁלַח ה' אֶת יְרֻבַּעַל וְאֶת בְּדָן וְאֶת יִפְתָּח וְאֶת שְׁמוּאֵל וַיַּצֵּל אֶתְכֶם מִיַּד אֹיְבֵיכֶם מִסָּבִיב וַתֵּשְׁבוּ בֶּטַח". על כך נאמר בגמרא: ירובעל - זה גדעון, ... בדן זה שמשון, ... יפתח - כמשמעו. ואומר משה ואהרן בכהניו ושמואל בקראי שמו. שקל הכתוב שלשה קלי עולם כשלשה חמורי עולם, לומר לך: ירובעל בדורו - כמשה בדורו, בדן בדורו - כאהרן בדורו, יפתח בדורו - כשמואל בדורו. ללמדך שאפילו קל שבקלין ונתמנה פרנס על הצבור - הרי הוא כאביר שבאבירים".

בלקט ביאורי אגדות מובאים דבריו של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל שאמר שלמרות שיפתח היה אדם פשוט, ואפילו גרוע מזה, שהרי הוא נקרא: קל שבקלים, כלומר שבצד האישי שלו הוא לא היה בכלל אדם מכובד, בכל זאת מכיוון שהוא התמנה להיות המנהיג את עם ישראל באותה תקופה, מבחינה זאת הוא לא פחות חשוב משמואל הנביא בדורו.

בקשר לכך הוא סיפר שפעם התקבל אצל אביו הרב זצ"ל מכתב של לילינבלום... בצעירותו היה בן תורה ותלמיד חכם, אחר כך התקלקל... הגיע ממנו מכתב בו הוא תובע מהרב על שמחמיר בענין שמיטה... הרב רצה שגם אחרי היתר המכירה יהיה חילוק בין מלאכות מדאורייתא למלאכות מדרבנן, שיהודים לא יעשו מלאכות מדאורייתא אלא רק מדרבנן. לילינבלום טען במכתבו שבדור הקודם, הרב שמואל מוהליבר הקל גם בזה... הרב ענה לו: היכרתי את ר' שמואל. נכון שהיה גאון, אבל עכשיו אני מטפל בעניני הנהגת הישוב, ויפתח בדורו כשמואל בדורו. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר