סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם יש סעודה שלישית ביום טוב?

הרב דב קדרון

ביצה מ ע"א

  

בגמרא נאמר שמי שהזמין אליו אורחים שבאו מחוץ לתחום, על ידי עירוב תחומין, אסור להם לקחת אחרי הסעודה מנות של אוכל איתם לסעודת הלילה, כי אסור להוציא את האוכל ששייך למארח מחוץ לתחום שלו, אלא אם כן הקנה להם את המנות הללו עוד לפני כניסת החג.

מקשה על כך החתם סופר: וכי ללא האיסור של הוצאה מחוץ לתחום מותר לקחת בחג אוכל עבור הלילה? והרי זו הכנה שנעשית בחג עבור מוצאי החג.

משום כך הוא כותב שייתכן שרש"י סבור שאת סעודת הלילה של מוצאי החג היו אוכלים מבעוד יום, כפי שעשו בשבת, כי כשם שבשבת אוכלים שלוש סעודות כך גם בחג אוכלים שלוש סעודות. כך הבין גם הטור (סימן תקכט) את שיטת הרמב"ם (אמנם הבית יוסף כותב שאין זה מוכרח שכך אכן סבור הרמב"ם).

אמנם מתוספות (לעיל יא,ב ד"ה מערים) נראה שהם סבורים שלא אוכלים סעודה שלישית ביום טוב, וכך גם פוסק השולחן ערוך (תקכט,א) שלא נהגו לעשות ביום טוב סעודה שלישית.

עם זאת המגן אברהם (שם סק"ה) כותב שהמנהג הוא לאכול ביום טוב תבשיל אחד יותר, ומתכוונים לקיים בזה סעודה שלישית, אף על פי שאוכלים את התבשיל הזה ביחד עם הסעודה השנייה ולא מפסיקים בברכת המזון ביניהם. יש גם שכתבו שראוי לאכול פירות ולהתכוון בזה לסעודה שלישית.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר