סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם הלולב מוקצה ביום טוב?

הרב דב קדרון

ביצה כו ע"א

  

להלכה נפסק ש"אין מוקצה לחצי שבת", לכן דבר שהיה ראוי לטלטול בכניסת השבת, גם אם למשך זמן מסוים במהלך השבת התקלקל והיה אסור לטלטלו, כאשר חוזר ונתקן – חוזר להיתרו הראשון.

בעניין זה כותב המגן אברהם (סוף סימן תרנא) שמדברי הירושלמי המובא בדרכי משה נראה שביום טוב של סוכות לאחר גמר מצוות נטילת הלולב, כאשר מניחים אותו – אסור יותר לטלטלו, כי הוא נעשה מוקצה. ומוסיף המגן אברהם שעל כך יש להקשות מהנפסק להלכה שאין מוקצה לחצי שבת.

מחלוקת זו נזכרת גם בהלכות מילה (יו"ד סימן רסו,ב), לדעת המהרי"ל לאחר שמבצעים ברית מילה בשבת אסור לטלטל את הסכין, כי הוא מוקצה ברגע שהסתיימה ברית המילה. לעומת זאת הרמ"א והמהרש"ל פוסקים שם שמותר לטלטל את הסכין לאחר המילה, כי מכיוון שהיה ראוי לטלטול בכניסת השבת, בין השמשות, הוא ממשיך להיות ראוי לטלטול, מפני ש"אין מוקצה לחצי שבת".

אמנם הט"ז שם (סק"א) סבור כדעת המחמירים ומסביר ש"אין מוקצה לחצי שבת" מתייחס לדבר שהיה ראוי לגמרי לשימוש בכניסת השבת ולאחר מכן נדחה וחזר להיות ראוי, אבל הסכין הזה מלכתחילה לא היה ראוי לגמרי לטלטול, אלא ייעודו הוא רק לצורך המילה, לכן ברגע שהסתיימה מלאכת המילה חוזר הסכין להיות מוקצה. על פי זה ניתן להסביר גם את הדעה שהלולב נהיה מוקצה לאחר נטילתו, כי מלכתחילה ייעודו היה רק לצורך קיום מצוות נטילת ארבעת המינים, ומיד לאחר סיום המצווה הוא חוזר להיות מוקצה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר