סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם תיתכן רוח רעה בליל הסדר?

הרב דב קדרון

ביצה יד ע"א

  

בגמרא מדובר על כתישה של תבלינים ביום טוב, ובעניין זה יש הבדל בין תבלינים שטעמם פג ככל שעובר הזמן ולכן מותר לכתוש אותם ללא שינוי, לבין תבלינים שאין טעמם פג, שאסור לכתוש אותם ללא שינוי.

בתוספות מובא שמותר לתקן שום ביום טוב ללא שינוי, כי השום מתקלקל ביותר אם יעשו אותו מערב יום טוב, ומלבד זה נאמר (נדה יז,א) שרוח רעה שורה על שום קלוף, בצל קלוף וביצה קלופה שעבר עליהם הלילה.

בעניין זה סיפר הגרי"ש אלישיב זצ"ל שהיה פעם מעשה בירושלים שבישלו ביצים וקילפו אותן לליל הסדר, ולאחר מכן נודע שאחת מהן היא ביצה שנולדה בשבת, שאסור לאכלה גם ביום טוב. שאלו את מהרי"ל דיסקין מה לעשות, והוא אמר שאילו היה מדובר בביצים לא מקולפות הייתה כל התערובת אסורה באכילה ביום טוב, בגלל הכלל ש"דבר שיש לו מתירין" לא בטל, והיה צריך לחכות עד לאחר יום טוב כדי לאוכלן, אבל מכיוון שאסור לאכול ביצה קלופה שעבר עליה הלילה, משום הרוח הרעה ששורה עליה, אין זה "דבר שיש לו מתירין", ולכן הביצה האסורה בטלה ברוב הביצים המותרות ומותר לאכול אותן.

אולם רב אחד ערער על היתרו של מהרי"ל דיסקין, ואמר שבליל הסדר, שהוא ליל שימורים, אין כל נזק ואין רוח רעה, והביצים יהיו מותרות למחרת, ולכן הן כן נחשבות בגדר של "דבר שיש לו מתירין" שאינו בטל אפילו באלף. אמנם הגרי"ש אלישיב זצ"ל הצדיק את מהרי"ל דיסקין, ואמר שגם בליל הסדר יכולה להיות רוח רעה, למרות שהוא לילה המשומר מן המזיקים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר