סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהו שיר של יום ביו"ט?

הרב דב קדרון

סוכה נה ע"א

  

בגמרא מובאת הברייתא המתארת איזה שיר היו הלויים שרים בחול המועד סוכות, ומפרש רש"י שהכוונה היא לשיר של קרבן מוסף.

מכאן למד בעל הטורי אבן (ר"ה ל,ב) שבכל יום שיש בו שיר מיוחד, כמו ראש חודש ויום טוב, לא תקנו שייאמר השיר המיוחד ביחד עם קרבן התמיד, אלא רק עם קרבן מוסף, כי עם קרבן התמיד אומרים בכל יום את השיר המתאים לאותו יום בשבוע. אולם המנחת חינוך (מצווה שיב) כתב שיש בעניין הזה הבדל בין חול המועד לבין יום טוב, כי בחול המועד וכן בראש חודש, שהם בעצם ימי חול, אלא שיש בהם קרבן מוסף, לא תקנו לומר שיר מיוחד עם קרבן התמיד אלא רק עם קרבן מוסף. אבל ביום טוב גם קרבן התמיד שלו הוא קרבן תמיד של יום טוב ולא של יום חול, לכן השיר שהיו שרים עם קרבן התמיד היה השיר המיוחד לאותו יום טוב, ולא השיר הרגיל של ימות השבוע.

במחלוקת זו נחלקו גם הפוסקים בזמננו לעניין אמירת שיר של יום ביום טוב, ויש בזה שלושה מנהגים: א. לדעת בעל ערוך השולחן (העתיד, סימן קיד,יד), בשחרית ביום טוב אומרים את השיר הרגיל לפי ימות השבוע, וכן נוהגים רבים. ב. לעומת זאת המגן אברהם (קלב,ד) כותב שמשמע מהגמרא בסוף מסכת ראש השנה שביום טוב לא היו אומרים את השיר של יום כפי שאומרים בימות החול, אלא שיר אחר, ואומרים אותו לאחר מוסף לזכר בעלמא. ג. ויש שאומרים שני שירים, שיר של יום אחר תפילת שחרית, ולאחר מוסף אומרים את השיר של מוסף.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר