סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה הכוונה "כמו חובה"?

הרב דב קדרון

סוכה מו ע"ב

  

רבי זירא אומר שאסור לאדם לומר לילד שייתן לו משהו ובסופו של דבר לא לתת לו, משום שהדבר יביא את הילד ללמוד לשקר, שנאמר (ירמיהו ט, ד): "לִמְּדוּ לְשׁוֹנָם דַּבֶּר שֶׁקֶר".

נראה שכוונת רבי זירא היא שההרגל לשקר היא תכונה נרכשת שמושפעת מהסביבה, ואם הילד שם לב לכך שאביו או רבו אמר לו שייתן לו משהו ובסוף לא נתן לו, הוא מבין מכך שהדיבור לא מחייב, ואפשר לומר סתם דברים בלי להתכוון לקיימם, ומכך הוא יכול להתדרדר להתרגל לדבר בצורה לא מדויקת.

מפרשי הרמב"ם האחרונים כתבו שדברי רבי זירא הם המקור למה שפסק בהלכות שבועות (יב,ח):

צריך להזהר בקטנים הרבה וללמד לשונם דברי אמת ... וזה הדבר כמו חובה על אבותיהם ועל מלמדי תינוקות.

מדוע הוסיף הרמב"ם את המילה "כמו", ולא כתב בפשטות: "וזה הדבר חובה על אבותיהם ועל מלמדי תינוקות"?

ייתכן שכוונת הרמב"ם היא שבנוסף לדוגמה האישית שעל האב או המלמד לנקוט, שהיא חובה גמורה, צריך להיזהר וליזום ולעשות פעולות נוספות כדי ללמד ולהרגיל את הילדים לומר תמיד דברי אמת, וזה אינו חיוב קצוב, אלא עיקרון שיש ללכת לאורו, כל אחד כיד ה' הטובה עליו, לכן כותב הרמב"ם שהדבר הזה הוא "כמו חובה".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר