סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

עקמומית בלולב / בלב

הרב דב קדרון

סוכה לב ע"א

  

לולב שהשדרה שלו עקומה – פסול. אמנם בגמרא אומר רבא שאין פסול אם הוא עקום לאחוריו, אלא רק אם הוא עקום לפניו. ב"בירור הלכה" מובא פסק ההלכה שלולב שהוא עקום לצדדים גם הוא פסול.

כשם שהלולב יכול להיות עקום, כך גם הלב יכול להיות עקום. על כן נאמר במסכת ברכות (נט,א) שיש דברים שבאים ליישר את הלב: לא נבראו רעמים אלא לפשוט עקמומית שבלב, שנאמר והאלהים עשה שיראו מלפניו.

כאשר האדם נברא הוא נברא עם לב ישר, כמו שנאמר (קהלת ז, כט): "אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹהִים אֶת הָאָדָם יָשָׁר", וכן השם ישראל מורה שמי ששייך לעם ישראל הוא ישר עם האלקים (עיון יעקב (על עין יעקב) ברכות נח,ב אות קכח: "כי ישראל נקראים על שם שהם ישר עם אל ולית בהם עקמומית כלל"), אמנם יש אנשים שנוצרה להם עקמימות בלב, ולכן נבראו הרעמים כדי ליישר את ליבם.

אולם יהודי שנשאר באופיו הטבעי, כמו שנברא עם לב ישר, גם אם עובר טראומות שונות, ליבו לעולם לא מתעקם לפניו או לצדדים כמי שאומר שיש לו טענה כנגד אחרים או כנגד הקב"ה ח"ו, אלא אם נגרמת לו עקמומית יכול לבו להתעקם רק לאחוריו, כמי שנכנע מפני רצון ה' ואומר שכל מה שעושה ה' הוא לטובתו, גם אם הוא עצמו אינו מבין זאת. זהו טבעו של אדם ישר שתכונתו נשארה באותו אופן שנברא, בדומה ללולב שרק אם הוא עקום לאחוריו הוא כשר. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר