איך מחדשים חידושי תורה?
הרב דב קדרון
סוכה כז ע"ב
בגמרא נאמר שרבי אליעזר מעולם לא אמר דבר שלא שמע מפי רבו.
הקשו על כך מהנאמר באבות דרבי נתן (פרק ו) שרבי אליעזר דרש בדברים שלא שמעתן אוזן מעולם, ולכאורה מדובר בדברים שלא שמע מפי רבו.
הסביר ר' חיים שמואלביץ זצ"ל (שיחות מוסר תשלא, מאמר כג) שוודאי דרש רבי אליעזר ופסק דברים שלא שמעתן אוזן מעולם. אלא שלא היה מוציא את הדין טרם שבירר והבהיר לעצמו שכך היה רבו פוסק את הדין.
וכך ביאר מרן הרב קוק זצ"ל (מאמרי הראיה ח"א עמוד רד, מובא בלקט ביאורי אגדות): שאילו היה נאמר שרבי אליעזר אמר דברים שלא אמרן פה מעולם, הייתה זו סתירה, אולם נאמר שהוא דרש בדברים שלא שמעתן אוזן, כלומר דברים שנאמרו על ידי רבותיו, אלא שאזנם של אף אחד מהתלמידים האחרים לא שמעה מלבד אזניו של רבי אליעזר, כי הוא הצטיין בהקשבתו העמוקה והצליח לשמוע דברים שאחרים לא הבינו. נמצא שמצד אחד תורתו של רבי אליעזר הייתה כולה דברים ששמע מפי רבו, ומצד שני היו בה חידושים שדרש רבי אליעזר על ידי גבורת שכלו הקדוש.
במקום אחר (שמונה קבצים, ה,רפא, מובא בלקט ביאורי אגדות) כתב מרן הרב קוק זצ"ל שהחידושים הגדולים ביותר כבר נאמרו על ידי חכמים קדומים יותר, כי המחדש העליון איננו מחדש אלא מעתיק, אכן, בהעתקתו הוא מביא אורות חדשים חיים ממקום עליון מקורי אל המקום שעוד לא היו שם.