סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

"אין הלכה כשיטה"

הרב דב קדרון

סוכה ז ע"ב

  

אביי אומר שיש שמונה תנאים שכולם סוברים, כל אחד בדוגמא אחרת, שהסוכה צריכה להיות ראויה לדירת קבע.

ישנה מסורת שהועברה אלינו עוד מתקופת הגאונים, שבכל מקום בגמרא שנאמר שיש כמה תנאים שסוברים את אותה סברה – הלכה אינה כמותם, כי זו נקראת "שיטה" ואין הלכה כשיטה. "שיטה" כזו מופיעה בגמרא בשתי צורות, יש שמוזכרת רשימה של תנאים שנאמר עליהם: "כולהו סבירא להו...", ויש שנאמר על כמה תנאים: "אמרו דבר אחד". יש מחלוקת בין הראשונים איזו משתי הצורות הללו נחשבות "שיטה" שאין הלכה כמותה. בטעם הדבר שאין הלכה כשיטה, יש מסבירים משום שכאשר מובאת רשימת תנאים כזו בגמרא הכוונה היא לומר שרק הם סוברים כך, אך יש רבים אחרים שחולקים עליהם, והלכה כרבים.

השפת אמת (דברים, לסוכות) מבאר שכאשר אמרו שאין הלכה כשיטת התנאים הסוברים שהסוכה צריכה להיות ראויה לדירת קבע, יש בזה רמז לדרך החיים של עבודת ה' באופן כללי. הסוכה היא משל להשראה עליונה ודביקות בה', ואצל רוב האנשים אין קביעות לעניינים אלו, אלא השכינה שורה אצלם באופן של דירת עראי. רק יחידי סגולה זוכים לכך שהשכינה שורה אצלם באופן של דירת קבע. אמנם אותה דירת עראי של רוב האנשים חביבה מאוד לפני הקב"ה, כמו שאמרו (אבות ד,יז): "יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא", אפילו שעה אחת של השראת השכינה היא חביבה מאוד, אף על פי שאינה בקביעות כל כך. "אין הלכה כשיטה" שמצריכה דירת קבע.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר