סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוכה עגולה

הרב עזריאל זילבר

סוכה ז ע"ב - ח ע"א

 

במסכת סוכה ( דף ז:- ח.) מופיעים דברי ר' יוחנן האומר:"סוכה שיש בהיקפה כדי לישב בה 24 בני אדם".

הגמרא מסבירה שדבריו נאמרו אליבא דרבי המצריך ד' על ד' אמות בסוכה, לכן יש צורך בעיגול שיכול לחסום בתוכו ריבוע של ד' על ד' אמות. אך קשה לגמרא, שהרי די בעיגול של 16.8 אמות היקף כדי לחסום בתוכו ריבוע כזה ומדוע הצריך ר' יוחנן 24 אמות?

בהסבר הראשון הגמרא מציעה שר' יוחנן דיבר על אנשים היושבים מחוץ לסוכה ולא בתוכה ולכן קוטר המעגל 6 אמות ולא 8 אמות והיקפו 18 אמות. ולמרות שהוכחנו שדי ב-16.8 אמות, ר' יוחנן לא דייק.

בהסבר השני מובאים דברי רבנן דקיסרי שריבוע החסום במעגל הוא חצי מהמעגל. רש"י מסביר, שבאמת ר' יוחנן דיבר על היקף 24, על פי דייני קיסרי, ומסיימת הגמרא שדברי דייני קיסרי אינם נכונים כי אנחנו רואים בעינינו שדי בהיקף 16.8 אמות למעגל החוסם ריבוע של ד' על ד' אמות.

גמרא דומה יש במסכת עירובין(דף עו.-עו:) שם יש צורך בחלון שבין שתי חצרות, שגודלו יהיה לפחות ד' על ד' טפחים ולפחות חלק ממנו בתוך גובה עשרה טפחים כדי לעשות עירוב אחד לשתי החצרות. גם שם אומר ר' יוחנן שחלון עגול צריך שיהיה בהיקפו 24 טפחים ולפחות שניים ומשהו מהם בתוך גובה עשרה טפחים. הגמרא שם מתפלפלת בדבריו ומסיקה שדבריו נאמרו לפי דייני קיסרי. תוספות אצלנו דוחים את הסבר הגמרא הראשון בדעת ר' יוחנן על פי הגמרא בעירובין בה רואים שר' יוחנן מצריך היקף של 24 טפחים, והרי גם שם די בריבוע חסום של ד' על ד', ולכן לא ניתן להסביר שדי ב-18 אמות היקף. נותר רק ההסבר שר' יוחנן אמר דבריו לפי דייני קיסרי.

תוספות שם וכאן בסוכה הסבירו, שדייני קיסרי לא טעו אלא שהם דיברו על שטח המעגל ולא על היקפו. וכן כתב הריטב"א בשם הגאונים. ואכן, עיגול שקוטרו 5.6 שטחו 24 למרות שהיקפו רק 16.8.

תוספות בעירובין כותב שהגמרא בסוכה טעתה בהבנת דברי דייני קיסרי ולכן דחתה דבריהם, וכן ר' יוחנן בעירובין לא הבין דבריהם ולכן דיבר על היקף של 24 טפחים.

המאירי[בעירובין, בשם בעל המאור] מסביר שגם ר' יוחנן דיבר על שטח, והבין היטב את דברי דייני קיסרי. לפיכך צריך לומר שכוונתו בדבריו "סוכה שיש בהיקפה כדי לישב בה 24 בני אדם", כוונתו שיש מספיק בהיקפה כדי שישבו בתוכה 24 בני אדם. לא שישבו מסביב לסוכה כהבנת הגמרא בתחילה, אלא בתוך הסוכה כולה. הסבר זה מובא גם ב"תמים דעים" לראב"ד בשם הרי"ף וכן כיוון מדעתו להסבר זה בספר "גליא מסכת".

להסבר זה ניתן להוסיף את דברי הריטב"א שסיום דברי הגמרא: "ולא היא" בו היא דוחה את דייני קיסרי הם דברי סבוראים שאחר הגמרא ולפיכך יוצא שהגמרא הסבירה את ר' יוחנן כדייני קיסרי, כמו הגמרא בעירובין והטעות הייתה אצל הסבוראים.

לפיכך מובנים היטב דברי ר' יוחנן בעירובין ש"שניים ומשהו מהם בתוך עשרה טפחים", דברים שרש"י ותוספות שם התקשו בהבנתם, כי העיגול עודף בשטחו 8 טפחים רבועים על הריבוע, כלומר שני טפחים לכל צד, ולכן צריך שניים ומשהו בתוך גובה עשרה טפחים, שאז יש משהו מתוך הריבוע החסום של ד' על ד' בתוך עשרה טפחים. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר