סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם יש מחלוקת בהלכה למשה מסיני?

הרב דב קדרון

יומא עט ע"ב

  

תוספות (ד"ה לומר) כותבים שיכולה להיות מחלוקת בדבר שהוא הלכה למשה מסיני, כמו לגבי השיעורים של חמץ ושאור, שיש אומרים שההלכה נאמרה לגבי חמץ ושאור בכזית ויש אומרים שההלכה נאמרה על שאור בכזית וחמץ בככותבת.

בגליון הש"ס של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל (המודפס בהוצאת מכון הלכה ברורה) הוא כתב לעיין בתוספות ביבמות (עז,ב ד"ה הלכה), שם הם כותבים שאין מי שחולק על הלכה למשה מסיני, ולכן מבארים שרבי שמעון המתיר להתחתן עם גיורת עמונית ומואבית ואומר על כך: "הלכה אני אומר", לא מתכוון לומר שזו הלכה למשה מסיני. כך כותב גם הרמב"ם (בהקדמתו לפירוש המשנה, ובהלכות ממרים א,א) שכל מה שהוא הלכה למשה מסיני אין בו מחלוקת.

לכאורה נראה שיש כאן מחלוקת בין הראשונים האם יכולה להיות מחלוקת בהלכה למשה מסיני. אך אפשר לומר שאין בעצם סתירה בין שני העניינים, כי ייתכן שכוונת הרמב"ם ותוספות ביבמות היא שבדבר שהתקבל כהלכה למשה מסיני אין מי שיחלוק על עצם העניין, אבל תיתכן מחלוקת בפרטים. כולם מסכימים שהשיעור של אכילת חמץ ושאור שאסרה התורה הינו הלכה למשה מסיני, אך יכולה להיות מחלוקת איך נאמרה ההלכה, אולם לגבי ההיתר להתחתן עם גיורת עמונית או מואבית, שהוא עניין בפני עצמו שאין בו פרטים נוספים, אילו הייתה זו הלכה למשה מסיני לא היה מי שחולק על כך. כך נראה מדברי החוות יאיר (קצב), שכותב שגם פרטים שהיו ידועים כמו הלכה למשה מסיני נשכחו עם הדורות וכך נוצרה מחלוקת גם בעניינים אלו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר